Hoe kan ik de waarde berekenen van mijn eigen woning?

Ik wil berekenen hoeveel mijn huis op kan leveren als ik het zou verkopen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

Zoek op Funda naar een gelijksoortige woning. Verder is er een verschil naar boven of naar beneden voor woonplaats.

Je kan ook een schatting laten doen door een makelaar.
Zeg erbij dat dat niet betekent dat je hem de opdracht geeft. Laat hem een offerte geven voor een schatting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Berekenen is moeilijk denk ik maar kijk eens in de buurt wat een vergelijkbare woning voor verkocht wordt of is. Anders kun je altijd nog een makelaar raadplegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De waarde van een huis is geen formule, eerder "wat de gek er voor geeft". Een ervaren makelaar kan wel een educated guess doen, en een taxateur doet alsof hij het berekend met meten en opnemen van "features", maar de helft is toch de ligging en wat de huizen van de buren destijds hebben opgebracht.

Als er een vergelijkbaar huis in de buurt te koop staat, kun je daar de vraagprijs van opvragen... Daar haal je 10-20% vanaf voor de serieuze waarde.

En tegenwoordig is de OZB-waarde van een woning ook een mooie indicatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelfs voor makelaars is het bepalen van de waarde van een huis nattevingerwerk ; tenslotte levert het uiteindelijk op wat de gek er voor geeft.Ze kennen alleen de markt vrij goed en kunnen dus een tamelijk reële schatting maken. Maar daar ben je niet aan gebonden ; je mag er best onder of boven gaan zitten.

Wat je het beste kunt doen (en zo doet de makelaar het ook) is kijken wat bij jou in de directe omgeving soortgelijke huizen doen (ongeveer 10-20 % onder de vraagprijs is een redelijk gemiddelde), en kijken of jou huis er relatief beter of slechter voorstaat qua uitbreidingen en onderhoud. Ook is de haast die je eventueel hebt om het te verkopen van invloed op de prijs, en kan zo 10 % schelen.
Huizen die al heel lang te koop staan, zijn dus vermoedelijk wat aan de hoge kant geprijsd en vice versa.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen ik mijn eerste huis ging verkopen heb ik de prijs zo bepaald dat ik na aftrek van 10% zou vangen wat ik eigenlijk wilde krijgen. De koper was blij dat hij 10% van de vraagprijs had afgekregen en ik was ook blij dat ik in no time mijn huis voor de door mij verlangde som had verkocht. Bij mijn 2de huis keek ik in de krant wat anderen voor zo'n huis vroegen en nam die gemiddelde prijs over. Bij mijn 3de huis ging ik overal in de buurt kijken wat anderen voor een dergelijk huis vroegen. Mijn makelaar had mij een prijs gegeven maar ik heb er 10.000 bijgedaan (en ook gekregen) toen ik rondgeneusd had.