heeft bijverdienen wel zin als je in de ww zit?

Ik bedoel dat je alles wat je verdiend moet opgeven dus
je uitkering word daardoor lager.
Vaak moet je onkosten maken om dat werk te kunnen doen
maar krijg je dat niet vergoed.
Daarbij denk ik b.v. aan reiskosten
Iemand met een (vaste) baan daarentegen mag gerust
bijverdienen..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Natuurlijk mag je met een WW-uitkering gewoon geld verdienen ; dat is zelfs de bedoeling. Die WW is maar tijdelijk, en gewoon bedoeld om je te helpen rond te komen zolang je geen salaris hebt.

Natuurlijk mag je bij een salaris bijverdienen : dat geld is helemaal van jou, zelf verdiend, en al neem je zeven bijbanen, als je dat aantal uren kunt maken, staat dat je vrij.

Maar met een uitkering is dat natuurlijk wel anders : daar vang je in principe gemeenschapsgeld (met bijstand nog sterker dan met WW, waar je premie voor hebt betaald) tot je zelf weer eigen geld kunt verdienen.

Dat houdt -heel grof gesteld- in dat de uren dat je werkt je gewoon nog je salaris krijgt, en de uren dat je WW hebt, vang je WW Van bijwerken in de WW wordt je uitkering dus niet altijd lager, tenzij je meer dan minimumloon vangt en voor minimumloon gaat werken .

Met bijstand is nog iets anders aan de hand : daar krijg je niet per uur maar alleen tot een bepaald maandbedrag. En elke euro die je zelf verdient, gaat dus van die 'aalmoes' af. En zo kun je met 20, 30 uur werken al uit de bijstand zijn.

Bijverdienen heeft ALTIJD zin. De bedoeling is namelijk wel dat je weer fulltime aan het werk gaat, en hoe meer je gedaan hebt in de tussentijd, hoe makkelijker je weer een nieuwe baan krijgt. En ook bij een tijdelijke bijbaan kun je vaak prima je reiskosten enzo vergoed krijgen. Kosten die je moet maken om te kunnen werken mag je trouwens vaak wel aftrekken voor de belasting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou noem je ook een baantje ; postbezorgen is alleen maar een goede bijverdienste als je GEEN uitkering hebt. Een echt huisvrouwen- en studentenbaantje eigenlijk. Je moet er erg veel kosten voor maken, en een netto uurloon van rond de drie euro is geen uitzondering, plus dat je niet verzekerd bent voor wat dan ook. Ik heb een poos post bezorgd, en inderdaad zijn het voornamelijk huisvrouwen, studenten en AOW-ers die je ziet. De enkeling die een uitkering heeft, heeft de wijk op een andere naam staan (vaak kinderen of ouders) en tilt daarmee feitelijk de uitkerende instantie. Banen die geen minimumloon betalen (zoals postbezorger) kun je eigenlijk niet zien als bijverdienste naast een uitkering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En je kunt er al helemaal niet van leven, zelfs niet van 40 uur bezorgen.
rose
13 jaar geleden
Event ter info, postbezorgers bij TNT krijgen gewoon minimumloon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, die nog wel, maar als hij doelt op een baatje bij DHL of Sandd of een lokale postbezorger......vergeet het maar.
Oh, vaak zit je er boven hoor, zeker als je verder geen extra kosten hebt, ik heb dagen gehad dat ik ruim boven dde 10 euro per uur zat. Maar daar komt later wel ook nog een leuke belastingaanslag overheen....
rose
13 jaar geleden
De bedoeling was eigenlijk dat Sandd en die andere deze maand door de overheid gedwongen zouden worden om het leeuwendeel van hun werknemers in vaste dienst te nemen, waardoor ze automatisch recht zouden krijgen op het minimumloon. (een bijkomend voordeel zou zijn dat de fraudegevoeligheid - stukloon op andermans naam naast een uitkering - zou verminderen) Het is maar weer even uitgesteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, ja ; dat wil ik nog zien gebeuren. Ik geloof er helemaal NIKS van. Dan zouden ze veel meer moeten betalen, en wordt het laten versturen van onzinnige ongevraagde bullshitreclame weer een stuk duurder, waardoor we er (hopelijk) minder van krijgen en hebben ze beduidend minder postbezorgers nodig. Nee, ik geloof er voorlopig helemaal niks van. Eerst zien.
rose
13 jaar geleden
Vreeman wil meer zekerheden voor postbodes 11 januari 2011, 15:55 | ANP DEN HAAG (AFN) - Nieuwe bedrijven op de postmarkt moeten op termijn volgens adviseur Ruud Vreeman steeds meer werknemers een arbeidscontract geven. De oud-burgemeester van Tilburg die als verkenner is aangesteld in het arbeidsconflict in de post, denkt aan 80 procent van het personeel per 1 januari 2014. Vreeman vindt dat werkgevers en vakbonden tot 1 april de tijd moeten krijgen zelf afspraken te maken. Tot die tijd moet de overheid wachten met strengere regels over het in vaste dienst nemen van personeel. Het merendeel van de ongeveer 30.000 postbezorgers van nieuwe bedrijven, zoals Sandd en Selekt Mail, werkt nu op basis van stukloon. Om de betere arbeidsvoorwaarden te kunnen betalen, pleit Vreeman voor een tijdelijk fonds. Het geld hiervoor moeten komen door tarieven voor zakelijke klanten te verhogen. Zie ook: http://www.nuzakelijk.nl/algemeen/2420339/vakbonden-staan-achter-advies-postmarkt.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik help het ze hopen ; het zou een hoop verbeteren aan de arbeidsomstandigheden voor de meeste postbezorgers. Zoals het nu gaat, kan het eigenlijk niet.
rose
13 jaar geleden
Tja, niet iedereen is er blij mee, ik weet er hier op het dorp een paar die liever voor Sandd werken, omdat ze dat onder een andere naam doen en dan niet gekort worden. 't is triest, toch..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken er wel meer die dat zo doen - maar eerlijk is eerlijk , netjes vind ik het niet. Wel begrijpelijk ; bijstand zien sommigen ook als een soort uurloon (voor niks doen) waarbij ze dan graag in een uurtje of tien , vijftien toch bijna een modaal salaris bij elkaar zouden willen klussen. 1500 euro in de maand voor slechts anderhalve dag werk; jawel ! Maar zo werkt het natuurlijk niet. Die boodschap komt echter, merk ik, maar heel moeilijk over : dat bijstand echt alleen maar een soort 'aalmoes' is om je van de straat te houden zolang je geen werk of ander inkomen hebt, en alleen voor het bedrag dat je buiten je werk / verdiensten tekort komt. Ik heb wel eens discussies gehad waarbij mensen heel boos waren dat zij er voor het zelfde werk per week maar 200 euro aan overhielden en ik 300. Ja, dat is zo. Maar ZIJ kregen er nog 800 of 900 van de bijstand BIJ, en ik niet. Maar dat kwartje wil op een of andere manier gewoon niet vallen.
Dit verhaal toont aan, dat uitkeringen zo snel mogelijk moeten worden afgeschaft, omdat ze een verkeerd signaal afgeven. Nog even en men beschouwd een uitkering als een recht, als een alternatief voor werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja je moet dat inderdaad opgeven ook als je voor een gedeelde tijd werk gaat verrichten.Doe je dat niet dan ben je met uitkeringsfraude bezig en kan je bestraft worden m.b.t korten in je uitkering.