Hoe is het verschil ontstaan tussen de start van de werktijd tussen "blue collar workers" en "white collar workers"?

"Blue collar workers" (fabrieksmedewerkers, mensen in de bouw, etcetera), de "doeners", starten meestal met werken rond 7:00 uur 's morgens op een normale werkdag. De "white collar workers", (kantoormedewerkers, beleidsmedewerkers, etcetera), de "denkers" starten meestal rond 9:00 uur met werken. Hoe is dit verschil ontstaan?

Bij het sluiten van de vraag: Dank voor de antwoorden!

Antoni
14 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Volgens mij komt dit uit vroeger tijd dat minder betaalde mensen thuis nog hun eigen moestuin hadden en vaak ook nog wat vee achter het huis. Deze hadden meer tijd nodig om dat allemaal bij te houden en te verzorgen. Om deze mensen deze tijd te geven liet men ze eerder beginnen met werken, zodat ze na het werk nog tijd (in daglicht) over hadden voor hun werk thuis. De beter betaalden konden kopen wat ze nodig hadden en hoefden dus niet zo nodig met hun knuisten in de klei (en de stront), en konden dus later met het werk beginnen en ophouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ze waren doch vroeg op om het vee te malken. Het was dus een betere indeling van hun tijd. +1

Andere antwoorden (1)

Dit heeft te maken met een "lichte" vorm van discriminatie van de white collar tov blue collar of de "werkmannen" tov semi-intelectuele arbeid (bedienden) Het geeft een vorm van privilege om later op te staan. Eerst het manuele, het artianale, het industriële opstarten, daarna pas het "propere" werk. Typisch voor de Victoriaanse periode, kleine trekjes van de burgerij in de laat negentiende eeuw.