Wat is het effect op de wereldeconomie als de hele wereld met dezelfde valuta gaat betalen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Dat zou geweldig zijn en het zou een enorme boost geven aan de wereldeconomie. Het net zoiets als iedereen de zelfde taal zou spreken en als we toch aan de gang zijn het zelfde geloof zou hebben of misschien nog beter geen geloof. Halleluja.
Echter het gaat hier om een theoretische vraag en dus ook een theoretisch antwoord..
Je kunt het eigenlijk vergelijken met de intrede van de Euro maar dan in werelverband. Om toe te mogen treden tot een wereldmunt moet je natuurlijk voldoen aan een waslijst van regelgeving. Je huishoudboekje dient op peil te zijn, je dient de inflatie in je land te beteugelen, je mag niet meer uitgeven dan je verdient, etc. Mocht je eenmaal toegetreden zijn en je houdt je niet aan de regels, dan moet de mogelijkheid bestaan om je uit de wereldmunt te zetten. Teven krijg je als toezichthouder een Wereldbank, misschien met Balkenende als president.
De valuta’s zouden in internationaal verband vastgesteld moeten worden, net als bij de invoering van de Euro.
Nederland 2,20371 nlg
België 40,3399 bef
Duitsland 1,95583 dem
Luxemburg 40,3399 luf
Frankrijk 6,55957 frf
Spanje 166,386 esp
Italië 1936,27 itl
Ierland 0,787564 iep
Portugal 200,482 pte
Oostenrijk 13,7603 ats
Finland 5,94573 fim
Daardoor is de koopkracht niet het zelfde, want die is o.a. afhankelijk van wat iemand verdient in een bepaald land.

Gezien de instabiliteit in heel veel landen zal dit dan ook nooit gerealiseerd kunnen worden.
Zelfs in Europa hebben we al grote problemen met landen als Ierland, Griekenland, Spanje en Portugal.
Toch staat de Euro nog steeds hoger t.o.v. de Dollar dan tijdens de invoering, dus wie weet!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Handelen met het buitenland wordt dan makkelijker. Dit stimuleert zeer waarschijnlijk de handel. Handel is goed voor de economie.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Dan zal denk ik de hele economie instorten, want hoe kan je dan bepalen hoeveel die valuta waard is? Dan is de koopkracht overal het zelfde. Als minder ontwikkelde landen die muntsoort ook zullen krijgen bijv, Zimbabwe en daar zal het heel slecht mee gaan heeft het gevolg voor meerdere landen.
Dus geen goed plan ;)