Is een chiptegoed onbeperkt geldig?

Hoelang blijft het tegoed op een chip van een bankpas (die is verlopen of waarvan de rekening is opgeheven) geldig?
Ben alleen geïnteresseerd in de mogelijkheid om chipbetalingen te blijven verrichten, niet om terug te storten of anderszins over te hevelen.

Toegevoegd na 1 week:
Graag met bron.

13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Het saldo is onbeperkt geldig. Het kan niet door de bank geblokkeerd worden. Als je je rekening opheft, kan je de chip niet meer opwaarderen.

Er zijn ook ‘prepaid’ chipkaarten in omloop, die niet gelinkt zijn aan een bankrekening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ItisILeClerc
13 jaar geleden
Ik lees op de bron dat het tegoed niet door de bank geblokkeerd kan worden, maar niet dat het onbeperkt geldig is. Waar heb je dat gelezen? Want het éen volgt niet uit het ander.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk, ItisILeClerc. Je moet je chipknip zien als een gewone knip (portemonnee dus). Zolang je je pasje met chipknip gewoon hebt, heb je, net als een gewone portemonnee de beschikking over de contanten die erop staan. Daarom gaf ik bij mijn eerdere reactie al aan dat je je pas niet moet verliezen, want dan ben je die, net als weer een gewone portemonnee gewoon kwijt. De onbeperkte geldigheid bestaat weliswaar op de chipknip, maar de looptijd van je bankpas komt te vervallen na een aantal jaar. Vanaf dat moment komt er een nieuwe pas voor je. Zorg op dat moment, van omwisseling bij de bank bijvoorbeeld, dat je chiptegoed op je rekening wordt bijgeschreven. Dan lever je je oude pas met chipsaldo 0 in en wissel je die om tegen je nieuwe pas. Die zul je dan uiteraard weer aan moeten vullen als je weer wat op je chipknip wilt hebben. Hoewel een goede bankmedewerker je dit zou moeten mededelen kan het geen kwaad hierzelf aan te denken. De bron waarin vermeld weet ik niet. Ik weet alleen dat ikzelf op een bank werk, hoewel niet in het kas- of pasjesgebeuren, maar dermate dicht bij het vuur dat ik het kan weten.
Mocht je je pas laten vervangen na de beëindigingsdatum, of is deze ingeslikt bij een geldautomaat waar dan ook, vraag dan je eigen bank het chiptegoed wat je er evt. nog op hebt te storten op je rekening. De banken beschikken over een cashservice die dit voor je kan regelen. Bij de meeste chipautomaten kun je naast opladen ook je saldo af laten boeken. Wil je overtuigd zijn dat je saldo nihil is voordat je je pas inwisseld, dan druk je in de chipautomaat het vraagteken in. Maar omdat het toch een soort portemonnee is die je kan verliezen, want iedereen die je pasje vindt kan zonder pincode chippen van jouw tegoed, zorg altijd voor een niet te hoog saldo op de chipknip. Zelf laad ik altijd zo rond 20 euro op.