Zijn er risico's aan verbonden om een rekening te openen voor mijn vriend?

Mijn vriend kan geen rekening openen aangezien hij nog schulden heeft waardoor een rekening op zijn naam geblokkeerd wordt. Nu vroeg hij mij of ik een zichtrekening wou openen op mijn naam, waarop zijn loon gestort kan worden en dat hij kan gebruiken voor huishuur, advocaat, enz te betalen. Houdt dit een risico in?
En bij welke bank kan ik dan best een rekening openen? Ik heb zelf een zicht&spaarrekening bij ING...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet doen!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag aan zijn advocaat wat deze vindt van dit voorstel.

Antwoorden (5)

Ik werk zelf in een sector waar ik veel te maken heb met mensen met schulden. En ik zou dit dan ook ten zeerste afraden.

Laat je vriend eerst van zijn schulden af zien te komen, ga desnoods naar een stadsbank, zij beheren dan zijn geld, en zo ben je binnen 3 jr van je schulden af.

Maar ga niet mee in zijn zaken, die hij niet op orde heeft.
Hoe lief hij ook mag zijn, ik vind dat hij dit niet eens aan je mag vragen.

En desnoods gaat ie alles met contanten doen, maar laat je er aub niet in mee sleuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij zit bij de schuldhulp verlening. Dan moet zijn salaris daar worden gestort. Dus niet op een andere rekening. Hij moet namelijk zijn schulden afbetalen en daarvoor zijn afspraken met hem gemaakt en regelingen getroffen. Dus je kunt beter geen rekening voor hem openen. Hij verbreekt daarmee zijn afspraken en komt zijn afspraken dan niet na
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat om een officieuze schuldbemiddeling.
Dit wil zeggen dat hij zijn loon zelf behoudt, dat de advocaat contact heeft met de schuldeisers en ermee 'bemiddeld' Mijn vriend betaald per maand 400euro aan de advocaat en deze doet hiermee het nodige...
Voor de rest beheert hij zelf zijn loon.
(Er bestaan verschillende vormen van budgetbeheer, veel meer ken ik er niet van)
Nu heeft hij een zichtrekening op de naam van de zus, maar de man van zijn zus wil deze stopzetten omdat hij via een vriend hoorde dat deurwaarders bij hen terecht kunnen, alleen lijkt dit me redelijk onwaarschijnlijk. Vandaar mijn vraag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die man van de zus heeft gelijk. Ben je al met die advocaat gaan praten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bel hem vandaag op
ik lees net de reacties bij antwoord 1 en ik snap een paar dingen niet helemaal.
Ik wil dat je weet dat ik deze dingen niet zeg om je aan te vallen maar om je te helpen.
Je zegt dat zijn schuld niet zo hoog is maar 400 euro per maand voor 5 jaar lang is volgens mij best wel veel schuld.
Weet je zeker dat je de komende 5 jaar bij hem wilt zijn?
Ik weet niet hoe het in belgie werkt maar in nederland wordt er melding gemaakt door de bank bij de belastingdienst als er stortingen worden gedaan die niet bij hun bekend zijn. Hier moet je de naam van je werkgever opgeven.
En ik zou uitzoeken of dit wel mag straks ben je zelf de sigaar voor fraude ofzo.
Ik zou het dus zeker niet doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe regelt hij zijn dingen nu? En wat wint hij ermee als hij een rekening via jou heeft?
Het houdt zeker een risico in, want stel dat er een officiële schuldsanering komt, dan blijkt 'jouw' rekening feitelijk van hem te zijn en misschien kun jij dan wel aangesproken worden.
Ik zou het niet doen. Laat die advocaat maar een manier bedenken om dit op te lossen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu heeft hij een zichtrekening op de naam van de zus, maar de man van zijn zus wil deze stopzetten omdat hij via een vriend hoorde dat deurwaarders bij hen terecht kunnen, alleen lijkt dit me redelijk onwaarschijnlijk. Vandaar mijn vraag En wat wint hij ermee..? Het feit dat zijn loon ergens gestort kan worden en dat hij zijn betalingen kan doen zonder dat de rekening geblokkeerd wordt...
Je weet dat als een rekening op jouw naam staat, je verantwoordelijk bent voor alles wat er met die rekening gebeurt?

Het zal allemaal best, dat hij door een ex in de schulden zit, dat er 'geen huidige kosten' zijn (hoe doe je dat, hij heeft toch rekeningen te betalen, huur en zo?) etc. Maar een rekening wordt niet zomaar geblokkeerd. Dat gebeurt niet als je je schuld netjes volgens afspraken aan het afbetalen bent.

Een rekening wordt pas geblokkeerd als de houder van de rekening zó ontzettend achterloopt met betalen dat er beslaglegging plaatsvindt. En dat gaat via de rechter, dat is geen kwestie van 'oeps, een schuldeiser vergeten en inééns was mijn rekening geblokkeerd'.

Als je probeert om zoiets te omzeilen door een rekening voor hem, waar zijn geld op komt, op jouw naam te zetten, dan verbind je ook jouw naam aan deze problemen. Wat denk je dat er dan gebeurt, als hij weer zo erg in gebreke blijft dat er beslag wordt gelegd op zijn geld?

Dat is een reëel risico, anders zou hij gewoon zelf een rekening kunnen openen of zijn bestaande rekening laten deblokkeren. Dan wordt er eens goed gekeken naar alle geldstromen die met je vriend te maken hebben, en raad eens, die sluist hij door via jou. Een goede reden om jouw geldstromen eens onder de loep te nemen en te kijken wat er nog meer via jou onder de radar blijft. En omdat het natuurlijk niet de bedoeling is dat jij geld dat aan schuldeisers toekomt kan laten verdampen, is het niet meer dan logisch om jouw eigen bankrekeningen óók te blokkeren tijdens het onderzoek.

De risico's? Verdacht worden van fraude en zelf je huur niet meer kunnen betalen staan bovenaan het lijstje.

Niet doen, dit is een wespennest waar je maar beter zo vér mogelijk vandaan kan blijven. Het beste wat je kunt doen in zo'n situatie is jouw financiën en die van je vriend héél strikt gescheiden houden in plaats van ze met elkaar te vermengen. Zelfs iedere schijn dat je hier iets mee te maken hebt moet je zien te vermijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met geen huidige schulden bedoel ik dat zijn huishuur enz nu tijdig betaald worden. En het gaat om schuldeisers uit het verleden. (dus schulden die al lang aanslepen, waardoor als deze niet bemiddeld zijn door de advocaat deze meteen geblokkeerd kan worden) Het zou een rekening zijn die losstaat van mij eigen geld. Ik heb zelf geen vaste kosten, ... Hij verbergt niets, want al zijn overgebleven geld gaat naar de advocaat, er staat dus niet veel geld op die rekening, maar hij heeft wel een rekening nodig om zijn huishuur enz te kunnen betalen. Wat is dan een mogelijke oplossing om een rekening te openen zonder dat deze goblokkeerd wordt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er kán geen rekening op jouw naam staan die losstaat van je eigen geld. Zodra een rekening op jouw naam staat, kom jij in beeld om doorgelicht te worden als er aanleiding is om beslag te leggen op het loon dat op die rekening wordt gestort. Ik begrijp best dat je je vriend wilt helpen, maar dit is niet de manier. Je kunt alleen voor een ander zorgen als je eerst goed voor jezelf zorgt. Als je voor hem een rekening opent op jouw naam en vervolgens worden jouw rekeningen geblokkeerd, dan zou je zelfs niet kunnen bijspringen in geval van nood omdat je zelf niet eens aan geld kunt komen. Daar heeft toch iemand wat aan? Er zijn twee mogelijkheden om een rekening te openen zonder dat deze geblokkeerd wordt: 1. Officiële schuldsanering regelen. Ja, dan verliest je vriend de controle over zijn financiën voor een paar jaar, maar er wordt wel voor gezorgd dat hij zijn huur e.d. kan blijven betalen. En wees eerlijk: als het risico van een geblokkeerde rekening constant op de loer ligt, kán hij het blijkbaar *niet* zelf, ook niet met bemiddeling door een advocaat. 2. De advocaat laten bemiddelen met schuldeisers en vervolgens alle afspraken nakomen en alle overeengekomen termijnen netjes betalen. Dan is er namelijk geen grond voor loonbeslag en het blokkeren van rekeningen. Maar aangezien hij al in dit traject zit en toch blijkbaar constant risico van beslaglegging bestaat, denk ik dat je veilig kan constateren dat dit niet goed werkt en je vriend dus terug zal moeten vallen op optie 1. Heel vervelend, heel erg, ik begrijp dat je wilt helpen, maar het beste wat je kunt doen om te helpen is héél ver van zijn financiële problemen vandaan blijven zodat er straks niet twéé mensen zijn die niet bij hun geld kunnen in plaats van één.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
....Verdacht worden van fraude? Hoe verzin je dat nu weer? Waarschijnlijk een slag in de lucht. Fraude is toch echt wel iets heel anders, hoor! @Peejski: Laat je vriend eens met zijn advocaat praten. Mogelijk heeft die meerdere gelijksoortige clienten gehad met hetzelfde probleem en heeft hij een goede tip? Ik zou voor hem geen rekening openen die op jouw naam staat. Er wordt te vaak misbruik van gemaakt. Ondanks z'n blauwe ogen: Doe het niet! En huur betalen: Dat moet ongetwijfeld ook contant kunnen, zeker als je de situatie uitlegt. Succes!