als je het maar opgeeft aan de belastingdienst.

en er voor zorgt dat je dat voor meerdere mensen doet, anders zou men het als een verkapt dienstverband kunnen gaan zien.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Opgeven aan belasting dienst is volgens mij alleen maar als het boven de 500 euro is... En ach.. het is waarschijnlijk een jongere onder de 16. Groetjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, Thegame, opgeven aan de belastingdienst moet sowieso. Bij een laag bedrag blijft onder de streep niets over om te betálen aan de belastingdienst, maar dat betekent niet dat je geen aangifte moet doen.
Dat hangt er van af.

Je hebt het over freelance vertalen voor geld. Het kind wordt daarmee mogelijk ondernemer. Als hij ondernemer wordt moet hij zich laten inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Daarvoor is een minimumleeftijd van 16 jaar nodig.

Je kunt als 16-minner dus alleen tegen betaling vertalen, als je daarmee onder de definitie van onderneming blijft; het moet dus duidelijk een bijverdienste blijven.

Er kleven wel andere consequenties aan het vertalen van teksten door minderjarigen: wat als vertaalfouten of onzorgvuldigheden grote schade opleveren? De schade zou dan op de ouders verhaald kunnen worden. Zorg er dus altijd voor dat je de opdracht aanvaardt onder het voorbehoud niet aansprakelijk te zijn voor vertaalfouten of onzorgvuldigheden. Zeker met industriële handleidingen. Je zou maar eens per ongeluk een fout hebben staan in de montagehandleiding voor een schotje in een vliegtuigmotor. Een klein foutje kan dan verstrekkende gevolgen hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zult als je dat doet een VAR verklaring moeten aanvragen. En je registreren bij de kVK wat je bent dan een ZZP er. Maar als het om een kleine opdracht gaat waar niet veel mee verdiend wordt kan de opdrachtgever je beter als werknemer in dienst nemen op een nul uren contract
ronron1212
13 jaar geleden
Laat kinderen van hun jeugd genieten en zich leren aanpassen aan de maatschappij. Er zitten veel haken en ogen aan jouw idee. De betreffende persoon kan geen echte vertaling maken, want daarvoor moet je beedigd zijn. Bovendien, wat weet een 16-minner van de context?