Het kerstpakket stamt uit het begin van de 19e eeuw, toen het bewaren van voedsel in de lange wintermaanden nog niet zo eenvoudig was. In sommige streken was het bij de boerenbevolking de gewoonte om mensen, die langs de deur kwamen bij de boer en zijn gezin om hen een zalig Kerstfeest te wensen, eten en drinken aan te bieden. Ook de knechten en de meiden kregen dan bijvoorbeeld warme chocolademelk of brood, gebakken met rozijnen en amandelspijs. Het personeel dat bij het boerengezin inwoonde, mocht op Tweede Kerstdag naar huis om het kerstfeest met hun eigen familie te vieren. Niet alleen hadden zij dan even vrij van het werken op het land, ook kregen ze een mand mee met allerlei lekkere en nuttige zaken voor de gehele familie thuis. Dat maakte het samenzijn met Kerstmis extra feestelijk en werd ook gezien als een blijk van waardering voor het verrichte werk.

'blijk' van waardering is dus de definitie....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Volgens mijn Van Dale Hedendaags Nederlands woordenboek:

kerstpakket: met Kerstmis uitgereikt pakket met luxe eetwaren, wijn e.d. als relatiegeschenk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door de crisis worden veel kerstpakketten steeds kleiner, of verdwijnen helemaal.
Je zou het nu kunnen definiëren als: Slinkende liefdadigheids uiting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kerstpakketten
pakket met diverse etenswaren, drank, versnaperingen e.d., dat voor de kerst door een bedrijf aan het personeel wordt aangeboden
fremar
13 jaar geleden
Definitie: Een gulle gift van je werkgever rond de Kerstdagen.
inhoud kan variëren, meestal luxe levensmiddelen aangevuld met iets blijvends (nou ja..., zoals kaarsen, kandelaars, theelichtjes , maar soms ook een kadobon zodat je zelf je kerstpakket kan samenstellen