Wat zijn de nadelen en voordelen van geld op een bank zetten?

Voor en nadelen van € op bank zetten

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

wat juliastone99 zegt klopt niet.

Het geld op de bank daalt niet in waarde? Natuurlijk wel!
De 10 euro op de bank is evenveel als de 10 euro die je in je hand hebt. 10 euro is nou eenmaal 10 euro. Hoeveel geld in waarde daalt ligt aan de inflatie.

Voordelen op de bank:
Makkelijk geld overmaken via internet, door heel Nederland.
Je steunt de Nederlandse banken, dat is goed voor onze economie.
Je geld is veilig en altijd verzekerd.

Nadelen:
Bankrekening kost geld.
Als bank failliet gaat betaald de belastingbetaler wat natuurlijk ook weer een gigantisch groot voordeel is, die zekerheid.

Toegevoegd na 1 minuut:
Spaargeld is zelfs tot 100.000 euro verzekerd per bank, zie bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je geld is veilig voor inbrekers etc. Je krijgt er rente over dus verdien je er weer aan. Nadeel is dat banken failliet kunnen gaan en dan ben je dus je geld kwijt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de bank failliet gaat ben je je geld niet kwijt, de regering staat namelijk garant tot 20.000 euro.
Nog een voordeel voor het op de bank zetten: het daalt niet in waarde.

Nadeel: je betaalt op een gegeven moment voor je rekening
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je geld is veilig tot een bedrag van honderdduizend euro.
Het brengt een beetje rente op.
Altijd nog veiliger dan het zo in huis te bewaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de bank is -in velerlei opzichten- je geld safe (mits de bank valt onder het depositogarantiestelsel van DNB. Het limiet van vergoeding in geval van faillissement van de bank is 100.000 euro. Heb je geluk en ben je in bezit van meer, dan kun je het het beste verspreiden onder meerdere banken). Verder ontvang je rente en houdt dus geld over na aftrek van inflatie (mits die niet te hoog is en de rente niet te laag).

Nadelen ten over als je het niet op de bank zet: je kunt het kwijtraken, het kan verbranden, het kan gestolen worden, opgegeten door je hond, muizen (of andere knaagdieren).