Wat moet ik hiermee?

Ik krijg een brief van het Voorlichtingscentrum Overheidsbijdragen. Of ik wel weet hoeveel extra geld er door de overheid beschikbaar is gesteld om de economische crisis aan te pakken en ik daardoor waarschijnlijk recht heb op diverse overheidsbijdragen.

Om er achter te komen of ik echt duizenden Euro's laat liggen, heeft men een informatiemap samengesteld welke ik kan aanvragen. Moet ik wel eerst even €15.90 + €3.60 verzendkosten overmaken.

Mijn gevoel zegt dat het allemaal wel meevalt en dat men graag mijn €15.90 wil ontvangen. Iemand hier ervaring mee?

Toegevoegd na 6 minuten:
http://www.overheidsbijdragen.nl/

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Op zich klopt het dat er veel mensen zijn die geld mislopen omdat ze niet weten waar ze recht op hebben. Ben je een beetje handig met internet, dan valt dat allemaal wel mee, dan zoek je zelf wel informatie op over bijvoorbeeld aftrekposten.

Voor zover ik kan zien, zou die map handig kunnen zijn voor mensen die niet zo goed in staat zijn zelf informatie te verzamelen. Dan staat het allemaal op een rijtje. Je kunt het wat dat betreft vergelijken met een bij de boekhandel gekochte publicatie over persoonlijke financiën.

Ben je wel handig op internet, dan heb je inderdaad niets aan die map. Er staat namelijk alleen informatie in die ze zelf ook van internet geplukt hebben. Ze geven dit trouwens zelf toe, wat dat betreft is dit geen oplichting. Maar je moet er vooral geen grootser idee bij hebben dan wat dit adviesbureau er zelf over zegt: het is niets meer of minder dan een bundeling van informatie die je met een beetje handigheid zelf ook bij elkaar kan googlen.

En even nog voor de duidelijkheid: dit adviesbureau geeft voorlichting óver overheidsbijdragen, het is geen onderdeel ván de overheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ja die heb ik ook gekregen, ik vond het nogal vreemd dat de overheid geld vraagt voor informatie die ze openbaar ook moeten maken.

Eigenlijk heb ik er toen niet echt bij stil gestaan, maar ik begin nu toch te twijfelen of het niet nepperij is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een vaag verhaal. Eerst iemand lekker maken maar dan eerst betalen voordat je antwoord krijgt? En dat gaat uit van de overheid? Staat er geen telefoonnummer op het formulier dat je kunt bellen? Ik zou in ieder geval niet direct betalen. Eerst maar eens achterhalen of dit waar is of iemand die via een slimme truc jou geld afhandig wil maken?
13 jaar geleden
Dit klinkt mij niet goed in de oren. Ten eerste geeft de overheid niet zomaar geld weg in tijden van crisis. Er wordt toch juist bezuinigd? Ten tweede is het raar dat je moet betalen voor zo'n map. Ten derde heb ik het "Voorlichtingscentrum" net even gegoogled en het enige resultaat dat ik krijg, is jouw vraag. Dus ik denk niet dat het echt bestaat.
Maar wie weet heb ik het mis.

Toegevoegd na 2 minuten:
Herstel: ik krijg resultaten van nog meer mensen die denken dat ze genept worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe goed kan jij googlen?
en nee het is niet raar dat je moet betalen voor zo'n map het is toch een particulier bedrijf?
Een mailtje naar Tros Opgelicht lijkt me verstandig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het ook gelezen maar ik vind het vreemd dat ik voor rechten die ik zou hebben moet betalen om te weten te komen of ik er recht op heb. Daarnaast gaat het over geld dat van ons allemaal is en dat wij er eventueel recht op zouden kunnen hebben. Dus als je er recht op zou hebben en je krijgt het niet is dat naar mijn mening diefstal. Of als je er recht op hebt dan heb je teveel belasting betaald, ben ik dan bestolen. Ik vind niet dat je voor deze informatie moet betalen. Volgens mij kan je deze informatie ook vinden bij postbus 51
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het Voorlichtingscentrum Overheidsbijdragen is een particulier initiatief. Het is in 2009 ontstaan uit onvrede over de gebrekkige voorlichting over overheidsbijdragen. Ze zijn geen overheidsinstelling, maar onafhankelijk en ze ontvangen geen subsidie.
Op hun website kan je meer informatie vinden: http://www.overheidsbijdragen.nl/

In principe is informatie over overheidsbijdragen ook te lezen op het internet. Alleen is deze informatie erg versnipperd, want er zijn tientallen instanties die zich daar mee bezig houden.
Amadea
13 jaar geleden
Het lijkt me nogal een onprofessionele website, en daarnaast nog nooit gehoord van het voorlichtingscentrum.

Denk dat je voor die informatie beter even postbus 51 kunt bellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt ook beginnen met www.berekenjerecht.nl door te nemen, wordt je vast ook al wijzer van
anneliez
13 jaar geleden
Hier is de website van het programma Kassa, waar
deze kwestie aan de orde kwam.

http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/brief-ontvangen-van-voorlichtingscentrum-overheidsbijdragen/

Mij is het wel duidelijk dat je niks moet kopen van een particuliere organisatie die pretendeert mensen te helpen maar geld verdient met publicaties die op het internet en via officiele instanties ook te vinden zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze map is niet van de overheid laat je niet bedotten
ronron1212
13 jaar geleden
Het klopt dat de map niet van de overheid is, zoals al eerder gemeld. Het centrum heeft heel veel regelingen verzameld, inderdaad voor mensen die op internet niet zo thuis zijn. Echter uit reacties blijkt dat ook de map niet altijd even overzichtelijk is.

Daarnaast hebben veel gemeenten deze map gewoon ter inzage liggen, daar zou je dus eerst kunnen kijken of het wat voor je zou kunnen zijn.