Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

moet ik over een uitkering van een werkeloosheids verzekering nog belasting betalen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
824

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Ja!! gewoon net als over loon.

Op je loonstrookje wordt dus ook netjes je bruto en je netto uitkering aangegeven

Toegevoegd na 19 minuten:
O ja, het is ook niet zo vreemd, aangezien die uitkering ook berekend wordt op je bruto loon.
(Lees meer...)
Bronnen:
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
In het geval van zo'n uitkering is dat inderdaad ook bruto, het is namelijk inkomsten en over inkomsten moet je belasting betalen. Als je een ziektekostenverzekering heb is het ook een bruto uitkering, krijg je netjes aan het eind van het jaar een loonstrook met je bruto en je ingehouden premie's. Wat ik van deze kant niet kan zien is of je de premie bruto of netto uitgekeerd krijgt, dus of jezelf nog rekening moet houden met de belasting of dat hun dat meteen inhouden. Dat kan zomaar per bedrijf verschillen.
ja door inhouding loonheffing want het is inkomen. Bij bijstand wordt de belasting anders en later berekend.
Je mist bij een uitkering in principe de arbeidskorting, een korting op de belasting.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Reeds twee antwoorden gegeven die kloppen, alleen wil ik het volgende eraan toevoegen:

Simpel maar toch, tot een bedrag van circa 6500 euro aan inkomen ben je geen belasting verschuldigd aangezien de loonheffing dan weg valt tegen de algemene heffingskorting.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wanneer het een ww-uitkering betreft van het UWV houdt deze de belasting in. Afhankelijk van uw overige inkomsten en aftrekposten e.d. kunt u via een belastingaangifte beoordelen of er te veel of te weinig belasting is betaald.
is het een uitkering uit een zelf gesloten verzekering zoals bijvoorbeeld voor woonlasten, dan moet u het even navragen bij de uitkerende instantie / verzekeraar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding