Op hoeveel vergoeding heb je recht als een behandelaar geen contract heeft met verzekeraar?

maar als één van de weinigen verstand heeft van jouw specifieke problematiek.

een jaar geleden
1.5K
Inekez1
een jaar geleden
Om wat voor behandeling gaat het? Valt het wel onder de basiszorg? Heb je een aanvullend pakket? Kijk in je polis, of neem contact op met je verzekering om precies na te gaan wat er vergoed wordt. Valt de zorg wel onder vergoede zorg, maar heeft de behandelaar geen contract met jouw zorgverzekering? Vraag dan bij je zorgverzekering wat het gangbare tarief is voor dergelijke zorg. Daar krijg je dan een percentage van vergoed. Vraag bij je behandelaar goed na wat zijn werkelijke tarief is. Is het gangbare tarief bijvoorbeeld 100 euro en krijg je 70% vergoed, dan krijg je dus 70 euro vergoed per behandeling. Rekent jouw behandelaar 150 euro, dan krijg je nog steeds maar 70 euro vergoed. Probeer ook na te gaan waarom de behandelaar geen contract heeft. Dat iemand zegt ergens verstand van te hebben, wil niet zeggen dat het ook een goede behandelaar is.
Thecis
een jaar geleden
@Inekez1
Op dit moment gaan er steeds meer stemmen op om geen contracten meer aan te gaan met zorgverzekeraars. Behandelaars worden gedwongen om onder de kostprijs zorg te gaan leveren. En dat gaat al jaren zo. Ik weet niet wat het voor deze behandelaar specifiek is, maar het is niet meer alles bepalend of iemand verstand heeft van zorg door te kijken of diegene zorgcontracten heeft met zorgverzekeraars.
goev
een jaar geleden
Besten, bedankt voor jullie antwoorden. Het gaat mij meer om hoeveel recht je hebt op basis van de zorgverzekeringswet, en niet om het consumentenrecht.
Mijn ervaring is dat gecontracteerde aanbieders vaak niet de kwaliteit kunnen bieden die nodig is (behandelaars hebben niet verstand genoeg van een stoornis, er is te weinig tijd om te behandelen). De vrijgevestigden die ik sprak hebben èn meer expertise èn meer ervaring dan de hulpverleners binnen een instelling. Het gaat om zorg die binnen het basispakket valt.
https://kennisbank.patientenfederatie.nl/app/answers/detail/a_id/525/~/zorgplicht-zorgverzekeraars

Antwoorden (1)

Een zorgverzekeraar heeft geen wettelijke plicht je iets te vergoeden wanneer de behandelaar geen contract heeft. Het gaat er namelijk om wat in de polis staat die u heeft afgesloten. De polis is een contract en dan zijn ze wel verplicht uit te keren (of se het doen is een ander verhaal, meestal wel).
Een voorbeeld. Osteopathie wordt vergoed voor max48 euro per behandeling. Oost een osteopaat 60 euro, betaal je 12 euro zelf.

Veel zorgverzekeraars hebben ook meestal opgenomen dat niet gecontracteerde zorg voor 70% (o.i.d.) vergoed wordt. Dan wordt er in het voorbeeld ca 33,60 vergoed.

Het is dus even goed nakijken in uw polis wat daarin is opgenomen.
een jaar geleden
ronron1212
een jaar geleden
@Thecis lees dit eens want je bent nog al stellig en zie geen enkele onderbouwing in een link. Voor de duidelijkheid is dat toch wel belangrijk.
https://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekering-2022/vergoeding-niet-gecontracteerde-zorg-wat-betekent-het
ronron1212
een jaar geleden
wanneer context, relevantie of anderszins mijn inziens ontbreekt. @Thecis
Thecis
een jaar geleden
@Ronron1212
Hartelijk dank voor de input. De link onderschrijft mijn jarenlange ervaring met het afsluiten van contracten bij zorgverzekeraars en het antwoord dat ik daarbij gegeven heb. Dat is de reden dat er geen link was. De referentie naar de vorige discussie is ook geheel duidelijk. Ik meende alleen te herinneren dat u het daar niet meer over wilde hebben, maar dat kan ik verkeerd begrepen hebben. Nogmaals dank voor de aanvulling.