Moet de oude zorgverzekering nog steeds betalen als de startdatum van het zorgtraject in vorig jaar ligt?

Ik ben in januari overgestapt van zorgverzekering voor mijn man omdat de oude verzekeraar geen contract heeft met ons ziekenhuis.
Ik heb al 2x volledig eigen risico moeten betalen, vorig jaar aan de oude verzekeraar, voor dit jaar aan mijn nieuwe verzekeraar, en daar bovenop nog eigen bijdrage, ruim boven de 1000 euro, het beetje spaargeld dat wij hebben gaat er aan op maar goed het is niet anders.
Ik heb alleen vandaag weer een brief met een gepeperde rekening ontvangen met als uitleg daarbij dat de startdatum van het zorgtraject in het vorige jaar ligt en daarom de polisvoorwaarden over dat jaar van toepassing zijn, maar ik betaal nu toch aan mijn nieuwe verzekeraar, dan moet deze maatschappij toch gewoon vergoeden?
Dat was de reden waarom we zijn overgestapt.
Zou het zorgtraject eventueel gestopt kunnen worden en dan later weer opgestart zodat het bij de nieuwe verzekeraar terecht komt?
Ik trek het anders financieel niet meer.
Zou iemand mij hier iets over kunnen vertellen, ik word er knap zenuwachtig van.
Vriendelijke groeten,
Marina.

een jaar geleden
1.6K
tinus1969
een jaar geleden
Heb je je nieuwe zorgverzekeraar al gebeld?
Marinarozenburg
een jaar geleden
Nee ik heb de brief vandaag gehad, ik ga maandag bellen maar dat duurt nog zo lang!
Ik hoop eigenlijk dat iemand mij een beetje gerust kan stellen...
tinus1969
een jaar geleden
Niemand kan je gerust stellen omdat wij hier niet de juiste details weten.
ronron1212
een jaar geleden
Waarvoor daar bovenop nog eigen bijdrage? Je betaald toch een eigenrisico dus wat is die eigenbijdrage dan?

Het beste antwoord

Ziekenhuizen (en andere zorgverleners) werken met een dbc, een diagnose-behandel-combinatie. Dat houdt in dat bij een zorgvraag (ziekte / klachten) een diagnose wordt gesteld en een behandelplan wordt vastgesteld. De kosten hiervan worden niet per uur gedeclareerd, maar per behandelcombinatie. Dat wil zeggen dat wordt uitgegaan van gemiddelde kosten voor een behandeling (intake - behandelingen - controle) van de aandoening. De dag waarop de dbc wordt geopend is bepalend voor de vergoeding van die hele dbc. Was je eerste intakegesprek in 2021, dan vallen alle kosten van het dbc onder de verzekeraar en de polisvoorwaarden die je in 2021 had.
Een dbc duurt in principe maximaal 90 dagen, voor enkele specifieke aandoeningen gelden uitzonderingen. Na 90 dagen wordt het dbc gesloten en wordt de rekening door het ziekenhuis naar de zorgverzekeraar gestuurd die je had op dag 1 van het dbc. Is er na die 90 dagen nog extra behandeling of controle nodig, dan opent op dag 91 automatisch een vervolg-dbc. Valt de datum van de eerste dag van dat vervolg dbc in 2022, dan wordt de rekening van het vervolg-dbc gestuurd naar de verzekeraar die je in 2022 hebt.
Dat is bij jullie blijkbaar gebeurd en daarom moet je zowel voor 2021 als 2022 het eigen risico betalen.

In 2021 had je geen (volledige) dekking voor het betreffende ziekenhuis en moet je daarvoor dus een eigen bijdrage betalen. Ook als je in 2021 alleen voor een intake-gesprek bent geweest en alle behandelingen in 2022 hebben plaatsgevonden, dan vallen alle kosten van dat eerste dbc in die eerste 90 dagen dus onder de verzekering van 2021.

Een vervolg-dbc duurt standaard 120 dagen. Na 120 dagen kan een nieuw vervolg-dbc worden gestart. Dat gebeurt automatisch zolang je niet volledig hersteld bent en/of nog na-controles nodig hebt. Het heeft geen zin om het zorgtraject van dbc en vervolg-dbc te stoppen en opnieuw op te starten. Bij het eerstvolgende bezoek aan het ziekenhuis voor dezelfde diagnose, zal automatisch een vervolg-dbc worden gemaakt die aansluit bij de bestaande dbc of eerdere vervolg-dbc.

De eerste dag van een dbc of vervolg-dbc bepaalt dus welke verzekering geldt. Voor 2021 waren dat dus de polisvoorwaarden van de verzekeraar uit 2021. Voor 2022 de polisvoorwaarden van je huidige verzekering. Die zou in principe dus nu de zorg moeten vergoeden. Het enige probleem dat zich kan voordoen, is dat er een uitsluiting geldt... (lees verder in reactie)
een jaar geleden
Inekez1
een jaar geleden
(vervolg antwoord)
Het enige probleem dat zich kan voordoen, is dat er een uitsluiting geldt voor aandoeningen die al bestonden voordat je de verzekering afsloot. Dat zou dan in de algemene voorwaarden van de verzekeraar moeten staan, met omschrijving welke procedure dan geldt. Het is niet heel ongebruikelijk dat verzekeraars dergelijke uitsluitingen hanteren, dus ik ben bang dat dat hier aan de hand is. Dat zou dus kunnen betekenen dat de huidige verzekeraar de polisvoorwaarden hanteert van je vorige verzekeraar, maar alleen met betrekking tot deze aandoening. Kom je voor een andere zorgvraag in het ziekenhuis, dan geldt daarvoor een nieuw dbc en dan gelden daarvoor wel alle polisvoorwaarden van je huidige verzekeraar. Neem maandag contact op met de verzekering om het na te vragen. Ik had je graag een geruststellend antwoord gegeven, maar ben bang dat dat er niet in zit helaas... Sterkte met het herstel en met de financiën!
Marinarozenburg
een jaar geleden
Wauw wat een uitgebreid antwoord, heel erg bedankt!
Ik heb nog even terug gekeken wanneer het eerste onderzoek was gestart en dat was op 9 augustus 2021.
De onderzoeken zijn eigenlijk nog steeds aan de gang, ze hebben wel al bepaalde vermoedens maar het is nog steeds niet echt duidelijk wat mijn man mankeert.
Er komen nog meer afspraken en onderzoeken aan, er staan er voorlopig nog 4 op de planning.
Ik ga maandag bellen om wat duidelijkheid te krijgen.
Bedankt voor je tijd en moeite, fijn weekend!