Vanaf wanneer krijgt mijn ex pensioen?

Man en vrouw gaan scheiden, en het tot dat moment opgebouwde pensioenrecht wordt 50/50 verdeelt. De vrouw krijgt een eigen recht (polis), dat overigens vanaf dat moment niet verder wordt opgebouwd. Maar vanaf wanneer gaat zij pensioen krijgen? Het moment dat haar ex de pensioengerechtigde leeftijd bereikt? Als vervanging van (eventuele) alimentatie zeg maar? Of vanaf het moment dat zij zelf 66 en een paar maanden is?

2 jaar geleden
2K

Antwoorden (2)

Jouw ex krijgt haar deel van jullie pensioen vanaf het moment dat jij met pensioen gaat.
2 jaar geleden
tinus1969
2 jaar geleden
Dat blijkt niet uit de vraag, waar juist staat dat de vrouw een eigen polis krijgt.
ronron1212
2 jaar geleden
@tinus1969 lees de vraag nog eens het antwoord is correct.
AnnBoo8146
2 jaar geleden
Ik zou adviseren dit door een advocaat uit te laten zoeken.
Volgens de wet bouwt iemand, terwijl deze pensioenrecht opbouwt, ook een partnerpensioen aan. Dit is eigenlijk een nabestaandenpensioen, dat inhoudt dat als de degene, die het pensioen heeft opgebouwd, komt te overlijden zijn/haar partner (een deel van) dat pensioen ontvangt.
Het recht op dit partnerpensioen komt te vervallen bij scheiding. Bij een scheiding kan wel geregeld worden, dat de ex-partner van recht houdt op dat partnerpensioen. De opbouw van dit recht stopt wel op het moment van de scheiding. Dit partnerpensioen wordt ook wel het Bijzonder Nabestaandenpensioen genoemd. Maar ook dit nabestaandenpensioen wordt pas uitbetaald als de ex-partner, die het recht heeft opgebouwd, komt te overlijden.
Je kunt bij de scheiding wel andere afspraken maken en regelingen treffen. Dus dat zou bij de stukken in verband met de scheiding moeten staan.
ronron1212
2 jaar geleden
@AnnBoo8146 Het pensioen tijdens het huwelijk opgebouwd wordt hier verdeeld onder de beide partners. Dit staat dan ook meestal in het convenant. Dat is het recht wat een partner heeft het is namelijk ook een onderdeel van wat er in een huwelijk is opgebouwd.
Je schrijft dat je vrouw een eigen recht krijgt op pensioen. In dat geval is er sprake van conversie. Dat houdt in dat het zij dus een eigen recht krijgt en dat gaat in op het moment dat zij met pensioen gaat en niet afhankelijk is van haar ex-man.
Lees bron blz 5
Toegevoegd op 09 mei 2021 19:56: bron