Wanneer is iemand je partner?

Kan ik mijn “partner” toevoegen bij mijn zorgverzekering. Ik woon al 3 jaar samen alleen ze staat nog niet ingeschreven op mijn adres. Dit ivm collectief en werkgeversbijdrage.

Weet jij het antwoord?

/2500

Je partner is iemand met wie je een relatie hebt en met wie je je leven deelt. Meestal woon je samen met een levenspartner. Formele vormen van partnerschap zijn onder meer het huwelijk, het geregistreerd partnerschap, en het al of niet notariële samenlevingscontract. Verder is er het begrip gezamenlijke huishouding, hetgeen niet zozeer bepaald wordt door wat wordt vastgelegd, maar meer door feitelijk gedrag. Toegevoegd na 6 minuten: De Consumentenbond: Zorgverzekering bij samenwonen Als je samenwoont kun je overwegen om je partner op jouw polis te laten bijschrijven, of andersom. Wanneer is het voordelig om van een gezamenlijke polis gebruik te maken? Samen op de polis Wanneer je samenwoont kun je overwegen om je partner op jouw polis te laten bijschrijven, of andersom. Dit scheelt aanzienlijk in de administratie. Let er wel op dat wanneer de zorgbehoeften van jou en je partner verschillen, het -----niet altijd voordelig is om dezelfde zorgverzekering----- te hebben. Het is natuurlijk onnodig om te betalen voor zorg die je niet nodig hebt. Collectieve zorgverzekering Wanneer één van beiden verzekerd is bij een -----collectieve zorgverzekering----- is het meestal mogelijk de ander mee te verzekeren. Dit -----kan voordelig zijn-----, omdat de partner meeprofiteert van de voordelen. Een collectieve zorgverzekering levert gemiddeld 7% korting op de premie voor een basisverzekering op. Niet alle collectieve zorgverzekeringen bieden de mogelijkheid aan om de partner mee te verzekeren, dus bekijk de polisvoorwaarden zorgvuldig. Zorgtoeslag Wanneer je een laag inkomen hebt kun je in aanmerking komen voor zorgtoeslag. Dit is een tegemoetkoming om de kosten van je zorgverzekering te drukken. Samenwonen heeft gevolgen voor je zorgtoeslag. Er wordt niet langer alleen naar je eigen salaris gekeken, maar ook naar dat van je partner. Kijk voor meer informatie op de site van de Belastingdienst.

Bronnen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Partner_(relatie
https://www.consumentenbond.nl/zorgverzeke...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100