Wanneer is iemand je partner?

Kan ik mijn “partner” toevoegen bij mijn zorgverzekering. Ik woon al 3 jaar samen alleen ze staat nog niet ingeschreven op mijn adres. Dit ivm collectief en werkgeversbijdrage.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
9.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Over het algemeen als je een verbintenis aangaat door middel van een samenlevingscontract of trouwen noem je elkaar partner, 3 jaar samenhokken is geen partnerschap, want dan was mijn studiegenoot na 5 jaar samenwonen ook een partner geworden, maar na de studie ging ieder z'n weg.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
partner tussen ""?
Je woont samen, maar ze staat niet ingeschreven op jouw adres. Het gaat om een levenspartner? Of is het vooral een vraag om een creatieve manier te vinden om ergens (financieel) voordeel uit te halen?

Antwoorden (1)

Je partner is iemand met wie je een relatie hebt en met wie je je leven deelt. Meestal woon je samen met een levenspartner.

Formele vormen van partnerschap zijn onder meer het huwelijk, het geregistreerd partnerschap, en het al of niet notariële samenlevingscontract. Verder is er het begrip gezamenlijke huishouding, hetgeen niet zozeer bepaald wordt door wat wordt vastgelegd, maar meer door feitelijk gedrag.

Toegevoegd na 6 minuten:
De Consumentenbond:

Zorgverzekering bij samenwonen
Als je samenwoont kun je overwegen om je partner op jouw polis te laten bijschrijven, of andersom. Wanneer is het voordelig om van een gezamenlijke polis gebruik te maken?

Samen op de polis
Wanneer je samenwoont kun je overwegen om je partner op jouw polis te laten bijschrijven, of andersom. Dit scheelt aanzienlijk in de administratie. Let er wel op dat wanneer de zorgbehoeften van jou en je partner verschillen, het -----niet altijd voordelig is om dezelfde zorgverzekering----- te hebben. Het is natuurlijk onnodig om te betalen voor zorg die je niet nodig hebt.

Collectieve zorgverzekering
Wanneer één van beiden verzekerd is bij een -----collectieve zorgverzekering----- is het meestal mogelijk de ander mee te verzekeren. Dit -----kan voordelig zijn-----, omdat de partner meeprofiteert van de voordelen. Een collectieve zorgverzekering levert gemiddeld 7% korting op de premie voor een basisverzekering op. Niet alle collectieve zorgverzekeringen bieden de mogelijkheid aan om de partner mee te verzekeren, dus bekijk de polisvoorwaarden zorgvuldig.

Zorgtoeslag
Wanneer je een laag inkomen hebt kun je in aanmerking komen voor zorgtoeslag. Dit is een tegemoetkoming om de kosten van je zorgverzekering te drukken.

Samenwonen heeft gevolgen voor je zorgtoeslag. Er wordt niet langer alleen naar je eigen salaris gekeken, maar ook naar dat van je partner. Kijk voor meer informatie op de site van de Belastingdienst.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
fisbel
6 jaar geleden
Zorgtoeslag:
Als men samenwoont en er is niet voldaan aan 1 van de criteria van zorgtoeslagpartnerschap kan ieder van de partners, mits voldoend aan de algemene voorwaarden zoals inkomen, zelfstandig een zorgtoeslag krijgen. Deze regel is er vanaf 2013. Als er bij samenwonenden echter een kind geboren wordt, wordt men met terugwerkende kracht naar 1 januari van dat jaar wél toeslagpartners van elkaar. Hetzelfde gebeurt als er bijv. een notarieel samenlevingscontract wordt afgesloten. Of men sluit een pensioenvoorziening op elkaar af. Of, dat kan natuurlijk ook men trouwt met elkaar of er is een geregistreerd partnerschap.