Hoe kan ik de schadekosten van een ongeluk verhalen?

Hallo iedereen,

Ik zit met een lastige situatie en hoop dat jullie mij advies kunnen geven.

Vorig jaar heb ik samen met een vriend een auto gekocht. De auto was op mijn naam verzekerd en de auto zelf stond zelf ook op mijn naam.

We gingen een halfjaar op stage in Spanje met de auto.

In oktober 2016 is mijn vriend achterop een andere auto gereden.

Het was zijn fout en wij moesten voor de kosten opdraaien.

Omdat de verzekering op mijn naam staat zijn al mijn schadevrije jaren weg. We hadden samen afgesproken om de extra kosten samen te betalen. Dus alles wat boven mijn normale premie komt.

Elke maand zou hij zijn deel overmaken.

Hij komt het al 5 maanden niet na, en ben er een beetje klaar mee.

Ik zou graag willen weten of er een manier is om mijn schadevrije jaren naar zijn verzekering over te zetten of om een betalingsregeling te maken.

Ik heb mijn verzering van toentertijd gebeld en die vertelden mij dat schadevrije jaren overzetten niet kon. Het enige wat ze mij konden adviseren was om gebruik te maken van mijn aansprakelijkheidsverzekering.

Ik geloof dat ik geen aansprakelijkheidsverzekering heb en betwijfel of dit er wel onder valt.

Ik hoop dat er iemand is die mij met deze lastige zaak wil helpen.

Ps: om degene die schade heeft gereden te vragen om er onderling uit te komen heeft geen nu. Ik moet dit echt op papier zien te krijgen via één of andere regeling.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

Het verhalen van de kosten zal toch echt moeten gebeuren door hém aansprakelijk te stellen.
Als hij zelf het geld niet heeft dan zou zíjn persoonlijke (niet voertuig-) aansprakelijkheidsverzekering (niet de jouwe) misschien kunnen betalen. Omdat je nu maandelijks meer aan jouw verzekering kwijt bent is het moeilijk hiervoor een vast bedrag te claimen en misschien hééft hij zelfs niet eens een persoonlijke WA.
Kortom een lastige zaak als hij niet mee wil of kan meewerken.
Waarschijnlijk wordt dit een wijze les om in het vervolg duidelijker afspraken (op papier) te maken...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (dus niet voor voertuigen) kent diverse uitsluitingen. Schade veroorzaakt met of door een motorrijtuig is daar een van. De verzekering zal bij aansprakelijkheid dan ook hierop beroep doen. Iemand die andermans auto leent en gebruikt is behoord die auto ook in de staat af te leveren waarin die hem heeft meegenomen en is in beginsel aansprakelijk te stellen voor geleden schade van de eigenaar. Ik begrijp uit jouw verhaal dat hij aansprakelijkheid heeft erkend en 5 maanden heeft betaald. - vraag bij jouw verzekeraar de contante waarde van het verlies van bonus malus op. Zij kunnen dat berekenen.
- het bedrag dat de verzekeraar uitrekent min de betaalde termijnen is jouw vordering.
- leg de vordering schriftelijk voor bij jouw vriend en geef hem een redelijke termijn om te betalen.
- Google een incassobureau dat ook voor particuliere vorderingen behandeld en leg het daar voor.