Tja, dan zijn er hele volksstammen die je extra premie kan laten betalen. Zoals rokers, drinkers, motorrijders, autorijders, div. sporters, ouderen, etc etc.
Waar leg je dan de grens?
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

nee er 10tallen omstandigeheden die je gezondheid, behandeling daarvoor of levensverwachting bepalen. als je mensen met een maatje meer premie heft moet dat opgaan voor bijv. mensen die in de buurt van een snelweg wonen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag is al een aardig aantal keren voorbij gekomen in allerlei variaties (rokers bijv)
Maar waar wil je de grens leggen? Wie is corpulent, wie gewoon een paar kilootjes te zwaar, misschien ook mensen die veel te weinig wegen en daardoor ziekteverschijnselen krijgen, wie kan er niets aan doen dat hij/zij 'corpulent' is (medicijngebruik, erfelijke aanleg, gehandicapte in rolstoel, topsporter die door blijvende blessure niet goed af kan trainen)?.
En moeten workoholics en andere stresskippen die solliciteren naar maagzweren en hartaanvallen dan niet ook meer premie betalen?
En dan komen ook onvermijdelijk weer de grote vleeseters langs - moeten mensen die iedere dag een steak van 4 ons consumeren dan ook maar meer gaan betalen?
Of mensen die meer dan twee suikerklontjes in hun koffie doen? Mensen die meer dan 2 glazen frisdrank drinken per dag?
De rokers noemde ik al : dan gelijk ook maar even de joint-rokers erbij, en misschien ook gelijk iedereen die meer dan één glas wijn per dag drinkt?
En dan de mensen die stelselmatig oververmoeid achter het stuur kruipen : beroepschauffeurs misschien? De rituele veel te hard rijdende bumperklever?
Misschien ook de hangjongeren, die onrust stoken en mensen angstig maken? De veroorzakers van aanvallen op politiemensen en andere hulpverleners?

Welk soort mens hoeft dan in jouw ogen een 'gewoon' tarief te betalen?

Een eindeloze, uitzichtloze discussie....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Corpulente mensen hoeven niet perse eg ongezond te zijn.
Ik heb jaren in die groep vertoefd en was naast mijn overgewicht, het gezondste persoon van onze afdeling. In vijf jaar tijd ben ik maximaal zo'n drie dagen thuisgeweest wegens ziekte. Nummer twee op de lijst zat op 2 weken.

In mijn ogen mag je ze best opleggen dat ze meer moeten betalen, maar dan moet je hetzelfde opleggen aan rokers, drinkers, sporters (meer kans op blessures), reizigers (hoorde vanavond een item op TV over dat tegenwoordig zo'n 32 procent van de mensen op Schiphol terugkomt met de ESBL-bacterie in het lichaam).
Kortom: Dan kun je dus wel bezig blijven.