Dekt wa geen schade aan gemotoriseerde voertuigen?

Ik heb, nadat mijn eigen scooter gestolen is, de scooter van mijn vriendin gepakt en ben aangereden. Degene die mij aanreed is doorgereden en is niet meer te vinden. Nu is er schade aan de scooter en wilde ik dit op mijn wa verzekering gooien. Net mijn tussenpersoon gebeld en deze geeft aan dat een wa verzekering dit soort schades niet dekt. Wat ik een beetje vreemd vind. Daarnaast is ze wel all risk verzekerd maar zal ze wanneer ze dit naar haar eigen verzekering koppelt altijd een eigen risico heeft van 10% en waarschijnlijk een verhoging van haar premie krijgt volgend jaar.
Heeft ie and suggesties?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

WA betekent "wettelijke aansprakelijkheid". Degene die jouw scooter heeft aangereden is wettelijk aansprakelijk voor de schade. Jouw WA verzekering gaat alleen in als JIJ wettelijk aansprakelijk bent.
Haar allrisk verzekering zou inderdaad kunnen uitkeren, met 10% eigen risico en een hogere premie.
Reken maar uit wat het voordeligst is.
10 jaar geleden
Een particuliere (of zakelijke) aansprakelijkheidsverzekering dekt geen schade veroorzaakt door motorrijtuigen: dat is een algemene uitsluiting om samenloop met de wettelijk verplichte WA verzekering van motorrijtuigen te voorkomen. Dat de WA verzekeraar deze schade niet vergoed is dus correct

Wat in dit geval wel mogelijk is - mits sprake is van getuigen en/of een expertiserapport waaruit (a.h.v. o.a. laksporen onderzoek) , is een beroep op het Waarborgfonds Motorverkeer.

Het Waarborgfonds Motorverkeer is er voor mensen die door een ongeluk met een motorvoertuig schade hebben geleden en met die schade niet terecht kunnen bij een verzekeraar, omdat dat voertuig onbekend of onverzekerd is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bij een succesvol beroep op het Waarborgfonds zal deze schade niet van invloed zijn op de no claim van de all risks dekking