Wordt er bij een kapitaalverzekering met een inleg na belasting (netto geld) bij uitkering aan het einde van de looptijd belasting geheven?

De verzekering kent een looptijd van 25 jaren en heeft over deze periode maatschappij winstdeling genoten.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Als u aan onderstaande voorwaarden voldoet, wordt er geen belasting geheven:

•Kapitaalverzekering afgesloten voor 1-1-1992.
•Na deze datum mogen er maar beperkte wijzigingen hebben plaatsgevonden aan de polis.
Zo mag o.a. het verzekerde kapitaal niet worden verhoogd en de looptijd niet worden verlengd.
•De jaarlijkse stortingen moeten binnen een vaste bandbreedte liggen, die afhankelijk is van de looptijd van de polis:
◦bij 12 t/m 15 jaar: 1 op 5;
◦bij 16 t/m 20 jaar: 1 op 10;
◦bij 21 t/m 30 jaar: 1 op 15;
◦bij meer dan 30 jaar: 1 op 20.
•Er geldt tijdens de looptijd een vrijstelling van € 123.428. Over de rest moet belasting worden betaald in box 3.
•Bij fiscaal partnerschap geldt een dubbele vrijstelling.
•De vrijstelling is niet geïndexeerd.
•Uitkering bij leven is vrijgesteld als er minimaal 12 jaar premie is betaald.
Anders is het rentedeel progressief belast in box 1, tenzij hierover al belasting is betaald in box 3.
•Uitkering bij overlijden is meestal onbelast.
•De vrijstelling geldt éénmaal per leven.
SimonV