Daar is een speciale regeling voor, als je nu collectief verzekerd bent via de werkgever én de nieuwe werkgever ook een collectieve zorgverzekering aanbiedt:

"Verandert u van werkgever en bent u collectief verzekerd via uw werkgever? Dan gaat uw collectieve zorgverzekering over in een individuele zorgverzekering bij dezelfde verzekeraar. U betaalt dan de premie zonder de collectiviteitskorting. U kunt collectief verzekerd blijven als uw nieuwe werkgever ook een collectieve verzekering aanbiedt. U mag dan tussentijds wisselen naar die zorgverzekeraar."
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe kan een verzekeraar een premie aanpassen als je weggaat bij je werkgever? Vreemd dat ze dat mogen aanpassen gedurende het jaar. Dat dat per 1 januari kan is logisch maar dit is wel heel erg vreemd.
Computoon
11 jaar geleden
Een zorgverzekeraar schreef over de collectieve verzekeringen: "Er kan een premievoordeel in zitten, maar het echte voordeel van een collectief contract is dat het kan worden toegesneden op de specifieke behoeften van de collectiviteit. Zo kunnen er afspraken gemaakt worden over specifieke zorgvergoedingen of bijvoorbeeld maatregelen om arbeidsongeschiktheid te voorkomen en een snelle reïntegratie mogelijk te maken." Je zou zo'n collectieve zorgverzekering-met-extra's kunnen beschouwen als een secundaire arbeidsvoorwaarde. Als je niet meer in dienst bent bij die werkgever, vervalt ook het werkgevergerelateerde 'extra', bijvoorbeeld de premiekorting. Het is (strikt genomen) dus niet de premie die verandert maar de korting die komt te vervallen en die voortvloeide uit het contract tussen werkgever en zorgverzekeraar. Daardoor betaalt betrokkene weer de 'standaard' premie en die ervaart dat (uiteraard) als een premieverhoging.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik geloof niet dat er veel van dat soort collectiviteitscontracten zijn. Ik heb zo'n collectiviteitskorting bij post.nl. Je kon kiezen uit meerdere verzekeringsmaatschappijen en je krijgt gewoon korting op de premie. Verder niets. Als je weg gaat bij de post mag je zelfs nog drie jaar lang van die korting blijven genieten.
Computoon
11 jaar geleden
Ik denk dat 'alleen premiekorting' inderdaad het meest voorkomend is ( uit eigen ervaring ken ik ook geen andere voordelen) maar dat soort constructies blijkt wel te bestaan. Maar dat je mag kiezen uit meerdere maatschappijen is niet bij elke werkgever het geval en dus een service en dat de korting blijft na vertrek (weliswaar 3 jaar) is ook meer dan je mag verwachten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn zorgverzekeraar heeft natuurlijk liever dat ik nog drie jaar blijf dan dat ik overstap naar een ander...

Andere antwoorden (1)

Niet midden in het jaar, je kunt pas opzeggen vóór 1 januari van het volgende jaar. Dus je kunt nu wel opzeggen maar je kunt pas weg per 1 januari 2014.