Wat is het verschil tussen lid worden van de vakbond of een rechtsbijstandverzekering met dekking voor werk en inkomen?

Ik zit te twijfelen, ik wil graag lid worden van de vakbond, en mijn man ook. Maar dit kost ongeveer €15,- per persoon per maand. Of ik sluit een extra onderdeel af bij de rechtsbijstandverzekering, dit kost me per maan €8,- extra.

Zit er een groot verschil tussen die twee, behalve €22,- per maand?

11 jaar geleden
8.7K

Het beste antwoord

Het belangrijkste verschil is dat beroep op de rechtsbijstandverzekering alleen mogelijk is bij geschillen. Bij de vakbond kun je ook terecht voor (gewone) advisering, daarnaast kun je dikwijls korting krijgen op allerlei zaken als je bij de vakbond bent aangesloten. Verder kun je ook bij geschillen de hulp van de juristen van de vakbond inroepen en over het algemeen mag je aannemen dat die die meer op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen op het gebied van arbeidsrecht.

Een belangrijk punt kan nog wel zijn of er al sprake is van een arbeidsgeschil. Het kan bij beide instanties een probleem zijn om een beroep te kunnen doen op juridische ondersteuning. Bij een rechtsbijstandverzekeraar geldt over het algemeen een wachtperiode van 3 maanden en bij de vakbond zou je dit moeten informeren.

Verder is het belangrijk om bij beide nader te informeren:
bij de rechtsbijstandverzekeraar: voor welk bedrag maximaal en soort van procedure een vergoeding zal worden verstrekt en of er sprake is van vrije advocaatkeuze;
bij de vakbond: wanneer er hulp is ingeroepen bij geschillen, of en wanneer de vakbond dan besluit om verder te gaan met procederen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je al een probleem hebt op het moment dat je lid wordt, dan hanteren de meeste bonden een aanloopperiode. Dan krijg je wel gratis advies, maar betaal je een eigen bijdrage voor juridische ondersteuning. De voorwaarden kunnen per bond verschillen.

Andere antwoorden (2)

Een van de grote verschillen is dat je vakbond onderhandeld over arbeidsvoorwaarden van je beroepsgroep, dit zal de rechtsbijstandsverzekering niet doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij een arbeidsconflict is het verschil tussen een vakbond en een rechtsbijstandsverzekering, dat je bij de vakbond meestal wordt bijgestaan door eigen collega's, die weten hoe het in het bedrijf werkt, contacten hebben en de bedrijfscultuur kennen. Daardoor kan een vakbond een conflict soms pratend oplossen, zonder dat er juridische stappen moeten worden ondernomen.

Een rechtsbijstandsverzekering is een externe partij en wordt door de werkgever al snel als bedreigend ervaren. De kans om er pratend uit te komen is kleiner en de kans op het moeten nemen van juridische stappen is groter.

Echter de keer dat ik de vakbond, een onderdeel van de FNV, in heb geroepen in een conflictsituatie, viel het me tegen wat ze uiteindelijk voor me hebben gedaan.

Wat betreft het mee onderhandelen bij de CAO onderhandelingen van de vakbond
dat gebeurt ook als je geen lid bent. dan lift je mee op de collega´s die wel lid zijn. misschien niet zo netjes, maar het gebeurt wel.

Vind zelf de vakbond ook erg duur qua contributie, als je het vergelijkt met wat je er voor terug krijgt.