Vergoed de basisverzekering spoedeisende hulp binnen de EU 100%?

Ik reis vrij vaak binnen de EU en ik vroeg mij af of de Nederlandse basisverzekering spoedeisende hulp in een ander EU land 100% dekt? Als dat niet het geval is kan ik dan beter een aanvullende verzekering of een reisverzekering afsluiten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Indien je regelmatig reist, ook al is het maar 1km de grens over, is het aan te raden om een doorlopende reisverzekering af te sluiten.
Mocht je onverhoopt te maken krijgen met diefstal, plotselinge ziekte of ernstiger zaken, dan wordt dit vaak door een reisverzekering vergoed.
Het kan zijn dat een reisverzekering naderhand de zaakjes alsnog doorstuurt naar je ziektekostenverzekering. Dat hangt af van specifieke situaties en voorwaarden van de polissen.
Controleer dus goed je polis van de ziektekostenverzekering, ook dit kan per aanbieder afwijken.

Het beste antwoord

Op de site van een verzekeraar kwam ik het advies tegen van 'basisverzekering' en een aanvullende verzekering. Een reiskostenverzekering is slechts in specifieke omstandigheden aan te raden als je 'm neemt met het oog op 'spoedeisende hulp' maar is sowieso om andere redenen aan te bevelen, ook al bestaat de kans dat een aantal dingen dubbel verzekerd zijn.

Enkele citaten:
"Op het moment dat u in het buitenland verblijft en u gezondheidsproblemen krijgt, geldt als basisregel dat de kosten voor spoedeisende zorg (...) onder de dekking van de basisverzekering vallen. (...) De medische kosten worden vergoed tot maximaal het Nederlandse tarief dat gangbaar is voor de betreffende behandeling. Dus stel dat u naar een land gaat waar zorg duurder is dan in Nederland dan kan het zijn dat u niet alle zorgkosten vergoed krijgt. Met een aanvullende zorgverzekering kunt u zich hiervoor bijverzekeren. Bovendien geldt dat de basisverzekering alleen de kosten van de behandeling zelf dekt. Eventuele kosten die u maakt vanwege het feit dat u een behandeling in het buitenland moet ondergaan maar die niet direct samenhangen met de betreffende behandeling, vallen vaak niet onder de dekking van de basisverzekering. "

"Welke kosten van medische hulp in het buitenland vallen binnen de dekking van de aanvullende zorgverzekering?
Op het gebied van dekking voor medische zorg in het buitenland, bestaan zeer grote verschillen tussen de verschillende aangeboden aanvullende zorgverzekeringen. Voorbeelden van dekkingen die aangeboden worden zijn:
* kosten voor spoedeisende hulp die niet binnen de basisverzekering vallen. Bijvoorbeeld kosten die samenhangen met het feit dat een bepaalde behandeling in het buitenland duurder is dan in Nederland;
* (...)
* repatriëring bij ziekte of ongeval;
(...)"

"Toch is het afsluiten van een reisverzekering vaak wel te adviseren. Dit hangt samen met het feit dat een reisverzekering allerlei risico's afdekt die niet onder de (aanvullende) zorgverzekering vallen. Dit geldt allereerst voor niet-medische risico's (diefstal, schade aan eigendommen, etc.), maar ook voor medische risico's. Vooral als u een bijzondere reis maakt, is een reisverzekering vaak onontbeerlijk. Hierbij kunt u denken aan:
* een wereldreis (...)
* een reis waarbij u bijzondere sporten gaat beoefenen (...) Het kan zijn dat de zorgverzekering geen dekking biedt als er iets mis gaat tijdens het beoefenen van dit soort sporten of hobby's;
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed en uitgebreid antwoord.
Toch heb ik nooit een reisverzekering genomen binnen Europa.
Maar bij een ski-vakantie zou ik dat wel doen.....

Andere antwoorden (1)

De zorgverzekeringen dekken de kosten tot het bedrag wat de behandeling in Nederland kost, daarom is het verstandig een reisverzekering af te sluiten. Dit omdat toeristen vaak onnodig naar de dure priveklinieken worden gebracht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zorgkosten binnen de EU worden tot 100% van het nederlandse tarief vergoed. Let op met zorgkosten die je maakt buiten de Europese Unie. http://www.zorgverzekeringen2017.nl/zorg-buiten-europa-uit-de-basisverzekering-2017/