is het slim om een oveflijdingsrisicoverzekering vroegtijdig uit te laten keren?

Over 9 jaar keert hij een gegarandeerd bedrag uit van 33.000 euro.nu is het 18.500 euro waard.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Een overlijdensrisicoverzekering keert, zoals de naam al zegt, uit bij overlijden.

De meeste mensen geven er daarom de voorkeur aan om niet vroegtijdig voor een uitkering in aanmerking te komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wil er niet voor in aanmerking komen, vroegtijdig laten uitkeren, dat mag nog wel heeeel lang duren haha
Drie zaken die je in overweging moet nemen:
• Heb je de dekking voor het risico van overlijden niet meer nodig? Of is er nog steeds iemand (een partner, een kind) afhankelijk van je en is die nu afhankelijk van jou? Dan moet je een nieuwe polis afsluiten. Dat kost geld. Zoek eens uit wat dat kost over de komende negen jaar.
• Hoeveel geld ga je er de komende negen jaar nog insteken? Als de polis nu 18.500 waard is, wat is de jaarpremie en wat is het gegarandeerde rendement op die jaarpremie? Welk rendement hebben de alternatieve manieren waarop je de premie kan beleggen?
• Zijn er kosten verbonden aan het afkopen van de polis? Heeft dit nog fiscale gevolgen?

Met de antwoorden op die drie vragen kan je gaan berekenen of het voordeliger is om de komende negen jaar door te gaan met de polis, of om er mee te stoppen en de premie anders te besteden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wil wel even het volgende opmerken.
Een overlijdensrisicoverzekering kun je niet bij leven laten uitkeren.
Deze is bedoeld om bij overlijden voor een bepaald periode (voor het aflossen van b.v. hypotheek) geld aan de nabestaanden uit te keren. (Zodat de lasten lager zijn.)
Risico dekking.
Je kunt (als de hypotheek vestrekker het toelaat) deze wel stop zetten maar niet laten uitbetalen...
Ik ben ook WA verzekerd voor een bepaald bedrag.
Maar kan dit bedrag ook niet vangen als ik hem stop zet. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Moordigger dat klopt, in een normale overlijdensrisicoverzekering zit geen vermogensopbouw. Maar ik ben er toch maar vanuit gegaan dat dit een complex product betreft omdat vraagsteller concreet weet aan te geven wat de huidige waarde is en wat de waarde over 9 jaar is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nielx, klopt er zijn verschillende vormen.
Maar elk risico verzekering verzekerd je tegen een mogelijk risico. Als je hier geen gebruik van hoeft te maken (wat te hopen is in dit geval) heb je dus premie voor niks betaald. (Nou ja, je liep geen risico)
Meer info http://www.facn.nl/article/43 (voorbeeld)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Moordigger: ik snap overlijdensrisicoverzekeringen wel. Het lijkt er alleen sterk op dat de vraagsteller een combinatieproduct heeft en als deze al zo'n tien jaar loopt (gokje op basis van de huidige waarde en de nog resterende looptijd) dan kan het heel goed zijn dat het een woekerpolis is. Vraagsteller moet zich wel afvragen of hij zich wel of niet moet verzekeren, bijvoorbeeld als parter of kinderen afhankelijk van hem/haar zijn. Daarom geef ik ook in mijn antwoord aan dat vraagsteller de kosten van een eventuele nieuwe overlijdensrisicoverzekering mee moet nemen in de overwegingen of het het waard is om de huidige af te kopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraag steller deed op mij overkomen dat hij de waarde wil laten uitbetalen.
In mijn reactie wil ik aangeven dat dat bij een overlijdensRISICOverzekering niet wordt gedaan.
De waarde van een overlijdensrisicoverzekering is evenals bij voorbeeld van een brandverzekering nihil dus niets.

Ik denk dat het geen overlijdensrisicoverzekering maar een levensverzekering in de vorm van een kapitaalverzekering is.

Vergelijk eens hoeveel geld je in hoeveel jaren hebt betaald. Hoeveel je daarvan nu zou krijgen.
Beoordeel dan ook hoeveel premie je nog moet betalen en wat je dan krijgt.

Een keuze kan zijn de verzekering premievrij te maken, zodat je geen premie meer hoeft te betalen.

Ook is het wellicht mogelijk om na te laten gaan of je de polis kunt belenen. Dat is als het ware geld lenen van je eigen polis. Dan wordt er wel rente in rekening gebracht.