Wat gebeurt er als ik ervoor kies om géén zorgverzekering af te sluiten?

Even los van of het verstandig is en de risico's. Stel dat ik eens gek wil doen en mijn zorgverzekering opzeg. En geen nieuwe afsluit. Ondanks dat het verplicht is. Wie komt daar dan achter, en wanneer?

Toegevoegd na 11 uur:
Wat betreft de wanbetalers: Zou het niet een beter systeem zijn dat het verplichte gedeelte, de basisverzekering, gewoon loopt via de staat? Dat deze geïnd wordt via bijvoorbeeld belastingen? Zodat niemand met een NL Paspoort daar naar om hoeft te kijken en dat er dus ook minder wanbetalers zijn (en dus een minder hoge premie).

De basis via de staat, Aanvullend via de zorgverzekeringsmaatschappijen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga er vanuit dat je het alleen maar vraagt uit interesse, want anders moet er weer een ander voor jou kosten opdraaien. Want stel dat je wordt aangereden en je moet naar het ziekenhuis worden gebracht en behandeld, dan zal er toch iemand moeten betalen. Het is asociaal om op een ander te teren. Het is nu eenmaal verplicht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inmiddels iets van 130.000 onverzekerden in Nederland ; rarara waarom loopt de premie toch zo op.......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad,de mensen die wel betalen draaien voor de wanbetalers op waardoor de zorgkosten steeds hoger worden en er steeds meer uit de pakketten wordt gehaald. Ik vind het ronduit asociaal.
paulus811
11 jaar geleden
Er zijn veel verzekeringen die eerder in aanmerking komen voor opzegging dan de zorgverzekering. Mijn principe is dat ik me alleen verzeker tegen situaties waar ik failliet aan kan gaan. Dat is dus WA, m'n huis en gezondheid (maar niet de tandarts). Ik ben gestopt met reisverzekeringen om m'n onderbroek en zonnebril te verzekeren en verzekeringen die je bang willen maken voor kosten die kunstmatig hoog worden gehouden, zoals autoruiten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat betreft de wanbetalers: Zou het niet een beter systeem zijn dat het verplichte gedeelte, de basisverzekering, gewoon loopt via de staat? Dat deze geïnd wordt via bijvoorbeeld belastingen? Zodat niemand met een NL Paspoort daar naar om hoeft te kijken en dat er dus ook minder wanbetalers zijn (en dus een minder hoge premie). De basis via de staat, Aanvullend via de zorgverzekeringsmaatschappijen.
paulus811
11 jaar geleden
Dat hadden we vroeger, ziekenfonds heette dat. En wanbetalers heb je op alle fronten: huur, aflossingen krediet, energie. Moet de staat dat allemaal gaan regelen? En wie gaat dat ambtenarenapparaat betalen? Nee, ik ben voor eigen verantwoordelijkheid, maar ben wel met je eens dat wanbetalers nog veel strenger moeten worden aangepakt. We hebben de afgelopen jaren de zogenaamde zielepoten genoeg gepamperd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Via de staat lijkt me toch niet zo'n goed idee. Dan krijg je weer het probleem met al die lui die een dubbel paspoort hebben en ook hier hebben we te maken met belastingontduikers, waarvan je dus ook niks kan vangen. Ben het wel eens dat dit keihard en streng aangepakt moet worden. Desnoods geen hulp voor wie niet betaald.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of gewoon via het salaris of uitkering. Maar het zijn niet alleen de wanbetalers,wat dacht je van de abnormale hoge salarissen die de top van deze verzekeraars ontvangen?
Ook verbouwingen aan het pand,een nieuw pand,andere extra's wordt allemaal hiervan betaald.

Het beste antwoord

Als je een arts bezoekt zien ze meteen of je verzekerd bent.
Zowel huisarts ziekenhuis enz.

Als u in Nederland woont of werkt, dan bent u verplicht een zorgverzekering (ook wel ‘basisverzekering’ genoemd) af te sluiten bij een Nederlandse zorgverzekeraar. Doet u dit niet, of niet op tijd, dan bent u onverzekerd. De overheid heeft maatregelen genomen om onverzekerden alsnog een Nederlandse zorgverzekering te laten afsluiten.
Als u binnen 3 maanden na de eerste brief van het CVZ geen Nederlandse zorgverzekering heeft, legt het CVZ u een boete op.

Als je dat niet doet dan;
Het CVZ sluit namens u een zorgverzekering af
Als u binnen 9 maanden na de eerste brief van het CVZ nog geen Nederlandse zorgverzekering heeft, dan sluit het CVZ namens u een zorgverzekering af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.cvz.nl/verzekeringen/zvw/onverzekerden/afgemeld-als-onverzekerde/afgemeld-als-onverzekerde.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat komt omdat ze heel
Lang duurd voordat je echt door hun bent verzekerd( 8/9 mnd)
Voordat alles in werking is kunnen mensen het zelf nog regelen maar dan heb je wel een periode onverzekerde mensen.
En wat denk je van een deel van de mensen die zich niet eens nl hebben geregistreerd! Heb wel eens gehoord van een buitenlandse vrouw dat ze op de zus naam naar het ziekenhuis ging. Omdat zij illigaal was /is..
Dus zo kom je wel aan die aantallen

Andere antwoorden (1)

Daar komen ´ze´ (ziekenhuis, arts, tandarts, eender wie je zorgkosten ergens moet declareren) achter op het moment dat je medische zorg nodig hebt, in welke vorm dan ook. En daar ontkomt uiteindelijk eigenlijk NIEMAND aan. Hoe gezond je ook leeft, hoe voorzichtig je ook bent.

Ook controleert het CVZ regelmatig wie er wel en niet verzekerd is, want de laatste jaen loopt het zo de spuigaten uit met onverzekerden, dat ze zijn overgegaan op actieve opsporing. Je kunt dus ook het bokje zijn als je niks overkomt. Naast een flinke rekening krijg je dan ook nog een boete. Ga je niet betalen, dan wordt uiteindelijk de premie automatisch, buiten jouw om, van je inkomen afgeschreven.

Nu is het in Nederland wel zo dat je ook onverzekerd geholpen wordt als je leven gevaar loopt. Je bent en blijft echter wel de )achterstallige) premie verschuldigd, dus met wat pech heb je de rest van je leven een schuld die je eigenlijk niet meer echt af kan lossen (of je moet al vrij snel 'gepakt' worden). En strafbaar ben je ook nog.

Verstandig is het natuurlijk niet, ronduit asociaal is het WEL, want een collectieve verzekering kan alleen dan werken EN betaalbaar blijven als niemand zich aan deze verplichting onttrekt. En ook al is dit (nog) niet Amerika, waar ze je gewoon plat op de weg laten liggen na een aanrijding als je je ziekenfondskaart niet bij je hebt, ook hier zal de kwaliteit en garantie van zorg er uiteindelijk onder gaan lijden als mensen ' niet meer meedoen' .

Er is één clausule voor mensen die op grond van geloofs/ of levensovertuiging geen ziektekostenverzekering willen afsluiten (en ook nooit gebruik zullen maken van de zorg), die kunnen vrijstelling krijgen. Ik neem echter aan dat je niet van plan bent in die mate Gods water over Gods akker te laten lopen, want je hebt het zelf al over risico's.

Voor de precieze details over de gang van zaken als je dit experiment aangaat, kun je terecht in de link.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
Precies, in levensbedreigende situaties wordt je dan nog geholpen. +