Kan mijn zorgverzekering mijn basisverzekering schorsen omdat ik een betalingsachterstand heb?

In de brief staat; ''Als wij uw betaling niet tijdig ontvangen, zijn wij gerechtigd de dekking van de verzekering te schorsen.''

Ik heb altijd meegekregen dat een burger verplicht is een basisverzekering te hebben en dat de zorgverzekering dit niet mag schorsen vanwege een betalingsachterstand.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb al twee voorwaarden van verzekeringen gevonden waarin staat dat ze de dekking kunnen schorsen.
Zou dat niet het geval zijn, dan zou iedereen zo
maar kunnen stoppen met betalen,
zonder ernstige consequenties..........
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb altijd meegekregen dat je je rekeningen moet betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@momopoyolo, vandaar ook de dreigbrieven waardoor 9 van de 10 gaan betalen, ook al weet de verzekering zelf dat ze eigenlijk niets kunnen
@nelly3 Ja maar als je de middelen niet (meer) hebt kom je toch in een lastige situatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@muffin, weet er alles van, moet ook elke maand alles bij elkaar schrapen, maar belangrijke rekeningen worden betaald. Bij weinig inkomen heb je recht op zorgtoeslag, gebruik die dan ook waarvoor hij bedoelt is.

Het beste antwoord

Als u de premie voor uw zorgverzekering niet betaalt, stuurt uw zorgverzekeraar betalingsherinneringen of aanmaningen. Ook zal uw zorgverzekeraar een betalingsregeling aanbieden. Reageert u hier niet op en heeft u na 6 maanden nog steeds niet betaald, dan meldt uw zorgverzekeraar u als wanbetaler aan bij het College voor Zorgverzekeringen (CVZ).

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverzekering/vraag-en-antwoord/wat-gebeurt-er-als-ik-de-premie-van-mijn-zorgverzekering-niet-betaal.html

Bij een betalingsachterstand kan de verzekering wel de dekking aanvullende verzekering schorsen.
Niet die van de basisverzekering.

Volgens de zorgverzekeringswet, artikel 18b,
moet de zorgverzekeraar een betalingsachterstand (van 6 of meer maandpremie's ) eerst melden aan het College zorgverzekeringen.
College voor zorgverzekeringen (CVZ) (voorheen Ziekenfondsraad (ZFR)):

http://www.st-ab.nl/wetzvw.htm#18c

Toegevoegd na 4 minuten:
In de algemene voorwaarden van VGZ artikel 3.6.1 staat
Als u als verzekeringnemer de premie, wettelijke bijdragen,
eigen risico, eigen bijdragen en kosten niet tijdig betaalt, stuurt Zorgverzekeraar VGZ u een aanmaning. Als u niet betaalt binnen de in de aanmaning genoemde termijn van ten minste 14 dagen, kan Zorgverzekeraar VGZ de dekking schorsen. In dat geval bestaat er vanaf de laatste premievervaldag voor de aanmaning geen recht op (vergoeding van de kosten van) zorg.
U blijft bij schorsing wel verplicht de premie te betalen.
Er is weer recht op (vergoeding van de kosten van) zorg vanaf de dag volgende op de dag waarop Zorgverzekeraar VGZ het verschuldigde bedrag en de eventuele kosten heeft ontvangen.

Zorgverzekeraar VGZ heeft het recht bij niet tijdige betaling de VGZ Zorgverzekering te beëindigen. De verzekering wordt in dat geval niet met terugwerkende kracht beëindigd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Na een achterstand van 6 maanden wordt je aangemeld bij CVZ (College voor Zorgverzekeringen). Deze neemt de premiebetaling ed. over.
De schuld bij je zorgverzekering blijft gewoon bestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar mag men de dekking schorsen?
Dat is de vraag.
Ze melden je aan bij het CVZ, de rekeningen krijg je dan ook van het CVZ met een wettelijk bepaalde boete (basis verzekering van 93 euro wordt dan 135 euro per maand) Op zich een mooie manier om een wanbetaler te motiveren, maar wanneer je al geen 93 euro per maand hebt zul je ook zeker geen 135 hebben.
De aanvullende verzekeringen (tandarts etc.) zullen wel worden geschorst.