Hebben pensioenfondsen een soort spaarpot, wanneer de dekkingsgraad onder de 100% komt?

Ze moeten momenteel nog 100% van het pensioen uitbetalen. Komt dit uit een soort spaarpotje? Waar ze mee sparen voor "slechte" tijden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

pensioenfondsen zijn niets anders dan een grote spaarpot.

de dekkingsgraad van 100% waar je over hoor is een inschatting van de mogelijkheid om de lopende en de toekomstige pensioenen van de deelnemers uit te kunnen keren.

hierbij wordt wel rekening gehouden met variabelen als pensioenleeftijd, sterftekans, inflatie, rendement etc.

een hogere pensioenleeftijd is dus goed voor de dekkingsgraad want dan hoeven ze minder lang uit te betalen.
daar staat tegenover dat het feit dat we steeds ouder worden weer slecht is voor de dekkingsgraad want dan moeten ze weer langer uitkeren.

zodra een fonds onder de 100% zit deze in de gevarenzone en moeten ze dit oplossen. dit kan door meer premie te laten betalen of de uitkeringen te verlagen.
in deze slechte economische tijd is er niet teveel mogelijk aan de premie kant dus merk je dat er gesproken wordt over het korten van de uitkeringen.

ze hebben naast het fonds geen extra spaarpot voor slechte tijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hebben ze, alleen hebben ze dat belegd in aandelen en vastgoed. Door de crisis is de grootste gedeelte verdampt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ze hebben geen extra spaarpot. Die dekkingsgraad van 100% betekent dat ze precies genoeg geld hebben om de pensioenen te kunnen betalen. Als ze daar onder zitten hebben ze niet genoeg. Daarom kiezen sommige er ook voor om de pensioenen te verlagen, of om de premies te verhogen. En verder wordt het excuus gebruikt dat we langer blijven leven, zodat de pensioenleeftijd ook omhoog kan. Overigens is het rentepercentage niet hoog genoeg om de inflatie bij te kunnen houden, dus daarom blijven pensioenfondsen beleggen. Maar ja, als het dus economisch minder gaat, en de aandelen dus ook omlaag gaan, hebben we wel met zijn allen een probleem. En dat is momenteel het geval.