Bij het einde van de overeengekomen looptijd van de lijfrentepolis kun je deze aanwenden om een lijfrenteverzekering te kopen maar ook een bankspaarlijfrente.
Het bedrag mag bij beide vormen niet op je bankrekening komen maar moet rechtstreeks naar de uitkerende instelling worden overgemaakt.

Nadelen bij overstap naar bankspaarproduct: Als het een lijfrentepolis oud regime is dan gaat bij de overgang naar bankspaarproduct de meer flexibele voorwaarden van de oud regime polis verloren.
Een bankspaarproduct kan alleen voor een vaste termijn worden afgesloten dus niet levenslang. Bij een verzekeringslijfrente kan wel voor het hele leven worden afgesloten.
Voordelen van bankspaarproduct: Wanneer de instelling op de fles gaat dan springt de Nederlandsche Bank bij omdat het een bankproduct is. Voor een verzekeringsmij bestaat dit voordeel niet.
Als de begunstigde overlijdt dan stopt bij een bankspaarproduct de uitkering niet maar gaat over op de andere rechthebbende of anders de erfgenamen van de begunstigde.
Allerbelangrijkste voordeel/verschil: een bankspaarproduct voor een vaste termijn levert meer op dan een verzekeringslijfrente voor dezelfde vaste termijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omzetten van de lijfrentepolis naar banksparen is mogelijk. Er zijn veel producten op de markt. De kosten van de bank zijn meestal laag. Wel kan de verzekeraar afkoopkosten in rekening brengen. Hoeveel dat is zult u bij uw verzekeraar moeten opvragen.
12 jaar geleden
Overstappen van de ene regeling op de andere kost altijd geld. De premie voor lijfrente is aftrekbaar en de uitkering is belastbaar. Banksparen is in de regel niet aftrekbaar. Het lijkt me niet mogelijk.