welke verzekeringen moet je allemaal hebben als je in nederland woond?

wij verhuizen volgende maand naar nederland kan iemand me zeggen welke verzekeringen je allemaal moet hebben ?
bij ons in belgie als je huis huurd moet je verzekerd zijn voor brand en ziekte verzekering hebben en auto enkel auto verzekering hoe is dat in nederland?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huur- of koopwoning in NL?

Het beste antwoord

In Nederland zijn er 2 verplichte verzekeringen. Tenzij je de jacht beoefend met een geweer, dan bestaat er een 3e (de jagersverzekering).

De 1e is de zorgverzekering. Deze dien je binnen 3 maanden af te sluiten. Doe je dit niet, dan krijg je een boete van ongeveer €343,-. Sluit je vervolgens weer niet binnen 3 maanden de verzekering, dan wordt deze boete nogmaals opgelegd. Wederom na 3 maanden wordt er een duurdere zorgverzekering voor je afgesloten en de premie ingehouden op je inkomen. Voor meer informatie kun je zoeken op "zorgverzekering" en "College voor zorgverzekeringen". Regel dit dus binnen 3 maanden.

De 2e verzekering is de Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering (WA). Deze is verplicht indien je een motorvoertuig bezit, zoals een brommer, motor of auto. Ook hier staan forse boetes op als je betrapt wordt zonder verzekering. Vergelijk een paar aanbieders in wat ze dekken en wat ze kosten, hier zitten soms forse verschillen in. En let op, alles naast WA is extra en niet verplicht. Zoals WA casco, inzittendenverzekering, etc. etc. Maar de basis WA dus wel.

Verder is het sterk aan te bevelen om de niet verplichte AansprakelijkheidsVerzekering Particulieren (AVP) af te sluiten. Dit beschermt je tegen schade die je aan andere toebrengt. Maar ook de schade die je kinderen of huisdieren veroorzaken wordt hier vaak door gedekt. De verzekering kost slechts een paar euro per maand, afhankelijk van je gezinssituatie.

Voor de rest kun je het zo bont maken als je zelf wilt. Als je bijvoorbeeld bang bent dat je brandschade niet kunt betalen, dan kan het handig zijn om een inboedelverzekering af te sluiten. En het is ook altijd aan te bevelen om je eigen 'verzekering' aan te houden, door een potje op een spaarrekening aan te leggen. Denk als richtlijn aan €5.000,- voor een alleenstaande en €10.000,- voor een gezin om onverwachte klappen op te kunnen vangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je voor de info was zeer nuttig

Andere antwoorden (3)

Er zijn slechts 2 verplichte verzekeringen in NL: de basis zorgverzekering en een WA- verzekering (als je een auto hebt, een WA-verzekering voor de auto)

http://www.verzekeren.net/verplichte-verzekeringen/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben je daar zeker van Freekfluweel. Volgens mij is een gewone WA verzekering niet verplicht. Wel als je een auto hebt, maar anders niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een WA verzekering is in zijn geheel niet verplicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een een autoverzekering is alleen verplicht voor motorrijtuigen (ja ook de rolstoel) met Nederlands kenteken of indien het in Nederland is aangeschaft.
In beginsel is alleen een zorgverzekering verplicht. Maar als je in België verzekerd bent dan hoeft dat niet. Er geldt wel dat vanaf het moment dat jij in Nederland gaat werken, dat je een Nederlandse verzekering moet hebben.

Verder geeft het Nibud een aantal adviezen over welke verzekeringen je eigenlijk ook af zou moeten sluiten. Dit is onder andere een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering (WA), een inboedelverzekering, een opstalverzekering (als je een eigen huis hebt) en als je een auto hebt een WA verzekering (deze is verplicht!). Zie de bron voor meer informatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals gezegd ziektekosten is verplicht en als je een auto hebt een WA verzekering daarvoor. Daarnaast zou ik een WA verzekering voor het gezin met ruime dekking van een paar miljoen, een inboedelverzekering en een glasverzekering (mits die niet bij de huur inzit) nemen. Brandschade aan het huis is in Nederland het risico van de verhuurder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De autoverzekering is ook alleen verplicht voor een auto met Nederlands kenteken.