Als er kogel (hulzen) in je huis worden gevonden nadat het is afgebrand, VDB je dan nog verzekerd?

Ik heb er vandaag wat gevonden op een legerbasis, en iemand had het daarover (titel), is dit waar?

12 jaar geleden
14K

Antwoorden (3)

Als er na een brand hulzen worden gevonden, al zijn de kogels eerder gevuurd ben je NIET verzekerd!

Bron: word bij elke Open dag van defensie verteld dat kinderen wel mogen rapen maar dat je bij brand dus onverzekerd bent
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je 1 of twee hulzen hebt in huis zal dat geen problemen op leveren,maar bij grote aantallen wel

Toegevoegd na 46 seconden:
www.defensieforum.nl

Toegevoegd na 1 minuut:
en er zijn uitzonderingen voor verzamelingen.

Toegevoegd na 49 minuten:
hier een stuk uit wetgeving:
Citaat uit de circulaire Wapens en Munitie :

"Ingevolge artikel 18, aanhef en
onder f en i, van de Regeling wapens en munitie, geldt er echter een vrijstelling voor het voorhanden hebben, vervoeren, over dragen, doen binnenkomen en doen uitgaan van kennelijk gebruikte lege
patroon- en kardoeshulzen, voorzover die bestemd zijn voor of deel uitmaken van een verzameling of
patroonbord."

Het bezit van hulzen, die duidelijk verschoten zijn is zonder vergunning in Nederland gewoon toegestaan.

Een lege huls met afgetikt slaghoedje is dus volledig legaal. Echter, men plaatst er wat kanttekeningen bij. Als men grote hoeveelheden van dezelfde huls in huis heeft, dan levert dat dus wel problemen op.

In het kort. Enkele, verschillende, verschoten (gebruikte) hulzen in huis: Geen enkel probleem.

Het bezit van ronde (bolvormige) kogels, denk aan oude musketkogels of de oude gietijzeren kanonskogels, is ook zonder vergunning toegestaan.

Kogelpunten, dus de eigenlijke projectielen zijn NIET toegestaan (tenzij bolvormig, zie eerder punt). Een lege shrapnelgranaat is dus niet legaal, evenmin als bijvoorbeeld de punt van een 9mm pistoolpatroon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet er het het fijne niet helemaal van, maar zelf ben ik ook werkzaam bij defensie en bij ons wordt ook altijd verteld, mocht je zo slim willen zijn munitie mee naar huis te nemen, dan ben je niet verzekerd als dit na het uitbreken van een brand wordt gevonden..