heeft een wia uitkering invloed op het soort zorgverzekering wat je hebt ?

Ik ben nu 19 maanden ziek,en verbeteren zal het niet.
Dus met bedrijfsarts besproken,omdat er meerdere dingen zijn op medisch gebied, zal de wia aangevraagd worden door werkgever.
Ik ben verzekerd IZZ(voor de zorg-VGZ)plus extra,als ik dan dadelijk in wia terecht kom,heeft dat dan invloed op die verzekering,moet ik naar een andere toe,of heeft dat geen invloed.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Na je toelichting op mijn reactie, begrijp ik je vraag wat beter. Dit is het antwoord:

Houdt je dienstverband op in verband met WIA, dan kun je gebruik blijven maken van de collectieve voordelen van de IZZ-regeling. Dit geldt ook voor uw eventuele gezinsleden. Zodra je via je ex-werkgever een afmelding stuurt, schrijft IZZ je automatisch over naar een contractnummer speciaal voor gepensioneerde IZZ-verzekerden. Je ontvangt hierover schriftelijk bericht. Je behoudt het recht op de collectiviteitkorting. Wel brengt IZZ de premies rechtstreeks bij je in rekening en worden deze automatisch door IZZ geïncasseerd.
Als je uit dienst gaat in verband met WAO/WIA, blijf je dezelfde premies betalen voor het IZZ Basispakket en de aanvullende verzekeringen. De collectiviteitkorting blijft ook van toepassing. De in de CAO geregelde werkgeversbijdrage op de Basisaanvullende regeling komt wel te vervallen.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

het heeft geen invloed, zolang je je zorgpremie blijft betalen ben je verzekerd. Je kan ook overstappen naar een ander als je dat wil, net als alle mensen ben een baan of een uitkering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie ook http://www.izz.nl/werknemers/klantenservice/veelgestelde-vragen/uitdiensttreding/ . Ook je eventuele collectieve collectiviteitskorting blijft gehandhaafd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mensen met een handicap of beperking kunnen overstappen, de basisverzekering is geen probleem, maar als je aanvullende verzekeringen wil, willen ze je niet en de meeste hebben dat nodig als ze in de WIA zitten.
Als je bepaalde behandelingen of voorzieningen nodig hebt of kunt gaan hebben dan is het goed om te weten dat daarin verschillen zijn tussen de diverse zorgverzekeringen, en dan ook nog in de aanvullende verzekeringsvormen binnen een en dezelfde zorgverzekering.
Zelfs in de (wettelijke) basisverzekering zijn er verschillen. Zo heb ik een collega die vanwege een bepaalde deskundigheid in Belgie geopereerd wil worden. Hij heeft er jaren voor gestreden maar zijn verzekering bleef weigeren. Hij heeft nu een zorgverzekering uitgezocht die dat wel vergoedt. Hij stapt eind van het jaar daar naar over en hij heeft al de afspraak dat hij volgend jaar wordt geopereerd door de dokter en in het ziekenhuis van zijn keuze.

Nu kun je te voren niet weten wat je nodig hebt en is het ook nog moeilijk een overzicht van verschillen in voorwaarden te hebben.

We weten uiteraard niet welke aandoening je hebt, maar hopelijk is er een patiëntenvereniging of een voorlichtingsorganisatie die weet waarop je moet letten bij de keuze van en de mogelijke overstap naar een andere zorgverzekering.