Als je bij een gezinsverzekering staat krijg je dan alsnog zorgtoeslag?

Ik word binnenkort 18 en sta nog bij mijn moeder op de gezinsverzekering en dat wil ze zo houden, maar krijg ik dan alsnog zorgtoeslag, want ik betaal niet direct naar de verzekering.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ItisILeClerc
12 jaar geleden
gewoon je eigen verzekering nemen, dan zijn er geen misverstanden

Het beste antwoord

Ik zit in dezelfde situatie. Zelf betaal ik ook niet direct aan de verzekering, maar ik ontvang wel maandelijks zorgtoeslag! Ik neem dus aan dat dit hetzelfde geldt voor jou! Je moet het trouwens wel zelf aanvragen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus je moet het gewoon aanvragen met de gegevens van die gezinsverzekering?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb nog even verder gezocht, maar volgens de gegevens moet je wel degelijk zelf een verzekering hebben afgesloten:
Zonder zorgverzekering geen zorgtoeslag
Als je niet in Nederland verzekerd bent, of als je niet ZELF een zorgverzekering hebt afgesloten in Nederland, kun je geen zorgtoeslag krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
blijkbaar kan het dus wel, want mensen hebben er zelf ervaring mee...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt vanaf 18 jaar recht op zorgtoeslag of je nou meeverzekerd ben met je ouders of dat je een eigen polis hebt, maakt niet uit, als je het aanvraagt bij de belasting krijg je vanzelf wel bericht, er wordt dan niet naar een gezinspolis gekeken, een gezinspolis is aangehouden omdat je financiële door de hoofdverzekerde wordt betaalt in dit geval misschien 1 van jou ouders..?? Als je een eigen polis neemt is de enigste verschil dat je het financieel zelf betaalt, voor de redt heeft dat geen gevolgen voor je zorgtoeslag je hebt er recht op..!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben collectief verzekerd via mijn moeder, die werkt in de zorg en kan dus via haar werkgever korting krijgen. Dus ik betaal niet zelf mijn zorg maar dat doet mijn moeder. Maar ook ik krijg gewoon volle pond zorgtoeslag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thnx voor het helpen :)

Andere antwoorden (1)

Nee, dan moet je je eigen verzekering hebben:

Zorgtoeslag
Als de premie van uw zorgverzekering niet in verhouding staat tot uw inkomen, is er de zorgtoeslag om dit te compenseren. De overheid heeft de zorgtoeslag ingevoerd. De zorgtoeslag wordt uitgevoerd door de Belastingdienst.
Voor de zorgtoeslag moet u voldoen aan de volgende voorwaarden:
U bent 18 jaar of ouder.
U heeft een Nederlandse zorgverzekering. Met andere woorden: u bent verzekerd voor uw ziektekosten.
Bent u alleenstaand en heeft u een bruto inkomen van circa € 29.069,- (voor 2008) per jaar, dan heeft u recht op een zorgtoeslag van maximaal € 552,- (voor 2008) per jaar. Een meerpersoonshuishouden met een bruto gezinsinkomen van circa € 47.520,- per jaar (voor 2008) heeft recht op een zorgtoeslag van maximaal € 1.475,- (voor 2008) per jaar. Hierbij gaat Belastingdienst/Toeslagen uit van het toetsingsinkomen.
Kinderen en zorgtoeslag
Kinderen die jonger zijn dan 18 jaar, hoeven geen premie voor de zorgverzekering te betalen. Kinderen tot 18 jaar komen daarom niet in aanmerking voor zorgtoeslag.

Heeft u (thuiswonende) kinderen van 18 jaar of ouder die niet meer dan € 26.071 verdienen? Dan kunnen zij zelf zorgtoeslag aanvragen.

Op de website van de Belastingdienst voor de toeslagen kunt u het bedrag van de zorgtoeslag berekenen en kunt u de zorgtoeslag aanvragen.

Klik hier voor de website met alle informatie over de zorgtoeslag.

Toegevoegd na 10 minuten:
Zonder zorgverzekering geen zorgtoeslag

Als je niet in Nederland verzekerd bent, of als je niet zelf een zorgverzekering hebt afgesloten in Nederland, kun je geen zorgtoeslag krijgen.
..