Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heeft mijn inkomen invloed op de bijstand van mijn ouders?

Maak hier een korte vraag van : Mijn ouders hebben een bijstandsuitkering en ik woon bij hen thuis. Ik ben 29 en ga over een paar maanden afstuderen en full time werken. Tussen 36-40 uur. Wat gebeurt er als ik begin met werken? Hoeveel invloed heeft dit op hen bijstandsuitkering?

Ik had twee jaar een bijbaan naast mijn studie, maar mijn ouders moesten daardoor huurtoeslag terugbetalen en ik moest minder gaan werken. Want blijkbaar mag ik niet veel verdienen als ik niet wil dat het invloed heeft op mijn ouders.

Thecis
2 maanden geleden
Het korte antwoord is ja. Er wordt gekeken naar het verzamelinkomen. Daar draag je aan bij.
KleinDuimpje
2 maanden geleden
Dat heet de kostendelersnorm.
Omdat jij ouder bent dan 27 jaar gaat het invloed hebben op de hoogte van de bijstand van jouw ouders. Jij kunt als je gaat werken, een deel meebetalen. Daardoor worden jouw ouders gekort.
KleinDuimpje
2 maanden geleden
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/vraag-en-antwoord/wat-is-de-kostendelersnorm-in-de-bijstand
Inekez1
2 maanden geleden
Voor de bijstand geldt de kostendelersnorm. Omdat je straks niet meer studeert, tel je mee als kostendeler. Je ouders ontvangen daardoor minder bijstand. Het maakt daarbij niet uit hoeveel jij verdient. De overheid gaat ervan uit dat jij met je inkomen een deel kunt bijdragen aan de kosten van het huishouden (huur, energiekosten, tv, internet, boodschappen etc) Voor het recht op huurtoeslag, zorgtoeslag en allerlei vormen van gemeentelijke minima-regelingen, wordt wel gekeken naar het gezamenlijke inkomen en vermogen van jouw ouders en jou samen. Het is dus reëel dat jij een deel van jouw inkomen afstaat aan je ouders.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing