Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat houdt 100% en 120 % bijstandnorm in?

Ik lees wel eens dat je 100% of 120% bijstand norm hebt, maar wanneer ben je ingedeeld in 1 van die 2

TurfGraver
4 maanden geleden
Afhankelijk van je persoonlijke leefomstandigheden is het een norm voor minimale inkomen dat u nodig heeft om van te leven in Nederland.
Ikhebgeenidee
4 maanden geleden
Zie https://www.meerinzicht.nl/uitkering-en-inkomen/bijstandsnorm
Inekez1
4 maanden geleden
Voor veel gemeentelijke minima-regelingen (extra toeslagen, kwijtschelding gemeentebelasting etc) wordt vaak de 120% bijstandsnorm gehanteerd. Soms is dat 130% en soms ook 100% of een ander percentage. Elke gemeente kan dat zelf bepalen voor de gemeentelijke regelingen. Iemand die een bijstandsuitkering krijgt, heeft altijd 100% bijstandsnorm voor zijn/haar situatie en recht op allerlei extra financiële regelingen. Mensen met een baan of ander inkomen die niet veel verdienen, hebben ook recht op die extra regelingen als hun inkomen maximaal 120% van de bijstandsnorm is die voor hun situatie geldt. Je bent dus niet 'ingedeeld' in 100% of 120%. De regelingen kunnen wel zijn ingedeeld in percentages om te bepalen voor welke doelgroep ze bedoeld zijn. Is een regeling voor maximaal 120% van de norm en verdien jij 115% van de norm, dan kun je die regeling dus aanvragen (als je ook aan alle andere voorwaarden voldoet). Verdien je 122% van de norm, dan kom je er niet voor in aanmerking.
KleinDuimpje
4 maanden geleden
Inekez1 legt het antwoord waardig uit, vind ik.
De gemeente bepaalt zelf wanneer iemand een aanvraag mag doen. Hiervoor hanteren ze inderdaad die norm.
Sommige gemeenten kijken ook naar eigen vermogen voor sommige aanvragen. Vind ik ook logisch.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing