Is WW gebaseerd op laatst gewerkte of laatst ontvangen salaris (ivm uren wijziging tijdens verlof)?

Ik werk al jaren 28 uur per week voor dezelfde baas. Momenteel heb ik 1,5 jaar verlof.

1/6/2020: start zwangerschaps+ onbetaald verlof.
1/1/2022: geplande einddatum verlof

Tijdens mijn verlof afgesproken dat wanneer ik terugkom van verlof ik 24 uur ga werken ipv 28. Op verzoek van de werkgever is die urenwijziging een jaar eerder al ingevoerd op 1/1/2021. Dat was voor hen begrotingstechnisch makkelijk en voor mij een formaliteit.
Ik heb 6 weken aan vakantiedagen laten uitbetalen in januari en februari 2021. Ik kreeg dus 1,5 maand salaris. Maar wel een lager salaris dan toen ik werkte omdat mijn contracturen al waren aangepast.

Werkgever stuurt nu aan op een vaststellingsovereenkomst. Stel dat we daar uitkomen dan zou ik WW krijgen per 1/1/2022.
Maar is die dan gebasseerd op het salaris waarvoor ik altijd gewerkt heb (28 uur) of het recentere lagere salaris (24 uur) omdat ik akkoord ging met vroegtijdige urenaanpassing en 1.5 maand dit lagere salaris heb ontvangen?
Dat zou wel een beetje jammer zijn.
Is dit aannemelijk te maken bij het uwv?

Als werkgever mij een paar maandsalarissen meegeeft tegen 28 contractuur. Heb ik dan weer recht op een hogere ww?

2 jaar geleden
1.3K
HannekeJanssen
2 jaar geleden
Het klinkt alsof je werkgever je ertussen heeft genomen. Je "oprotpremie" heeft geen invloed op de hoogte van je WW, de omvang van je dienstverband in de laatste jaren wel.

Het beste antwoord

Als het goed is wordt de 28 uur aangehouden:
bij de wekeneis een periode van onbetaald verlof buiten beschouwing gelaten, mits deze niet langer dan 78 weken heeft geduurd. Deze periode wordt dus als het ware overgeslagen en er wordt gekeken naar de 36 weken voorafgaand aan het onbetaald verlof.

Bij de jareneis worden perioden van onbetaald verlof gelijkgesteld aan loondagen, mits het onbetaald verlof niet langer heeft geduurd dan 18 maanden. Zo heeft de periode van onbetaald verlof geen negatieve invloed op de WW-uitkering

Hoogte WW-uitkering
De hoogte van de WW-uitkering bedraagt de eerste 2 maanden 75% van het inkomen en vanaf de derde maand 70% van het inkomen (maximum dagloon). Voor de berekening van de hoogte van de WW-uitkering wordt gebruik gemaakt van de volgende formule. 0.75 (0) x (A-B x C/D) – E. A staat voor het bruto maandloon dat een werknemer heeft verdiend een jaar voordat hij werkloos werd. Eerst zal het dagloon worden vastgesteld. Dit wordt berekening

Bij het berekenen van het loon geldt het maximum dagloon. Heeft een werknemer een hoger dagloon dan het maximum dagloon dan wordt bij de berekening van de hoogte van de WW-uitkering uitgegaan van het maximum dagloon van een vast gemiddelde van 21.75 gedeeld door het bruto loon (bij een volle werkweek). Als het dagloon hoger is dan het maximum dagloon dan wordt bij de berekening van de hoogte van de WW-uitkering uitgegaan van het maximum dagloon. In januari 2021 bedraagt het maximum dagloon € 223,40. De B staat voor het salaris in een bepaalde maand en speelt alleen een rol als de werknemer nog een ander inkomen heeft."