Als je woont in Nederland, maar werkt voor een Duits bedrijf, krijg je dan minder AOW?

Ik woon in nederland maar heb jaren gewerkt voor een duitse baas in duitsland
krijg ik nu minder aow

1.8K
LeonardN
3 jaar geleden
Voor zover ik het nu begrijp:
Ja, je krijgt dan minder Nederlands AOW, MAAR je hebt ook recht op een deel "Duits pensioen" https://vbngb.eu/wp-content/uploads/2016/01/Folder-AOW-in-het-buitenland-SVB.pdf
Van 1 september 1992 tot 1 januari 2005 (12 jaar) werkte
mevrouw Meijlink vlak over de grens in Duitsland. In die periode was ze, hoewel
ze in Nederland woonde, op grond van de EG-regels alleen verzekerd in
Duitsland. Mevrouw Meijlink krijgt een AOW-pensioen van 76%. De korting is
namelijk door het werken in Duitsland 12 jaar x 2% = 24%. Voor de werkperiode
in Duitsland vraagt zij een pensioen aan bij de pensioeninstantie in Duitsland.

Antwoorden (3)

Het gaat om het werken, ieder jaar dat je niet in NL werkt wordt de AOW 2% gekort. Dit is te ondervangen door je vrijwillig te verzekeren voor de AOW.

Andere mogelijkheid is zelf te sparen bv met een lijfrente voor een mogelijk pensioengat.
Hoe eerder je hiermee begint hoe makkelijker het is financieel. Bewust sparen voor later is belangrijk omdat AOW + pensioen het prettiger maakt of in dit geval pensioen + AOW.
...

Antwoord : Ja, als je werkt voor een Duits bedrijf krijg je minder AOW.
Toegevoegd op 24 september 2020 16:10: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Utrecht
3 jaar geleden
Als je goed leest staat dit er niet.
Voor de AOW gaat het erom dat je in Nederland woont. Niet waar je werkt.
Elk jaar dat je niet in NL woont, kost je 2% AOW. Als je buiten NL woont maar in Nederland werkt, kan je evt. wel verzekert zijn.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Als je verder leest zie je wat er staat "AOW lager als u in het buitenland werkt". https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/algemene-ouderdomswet-aow/vraag-en-antwoord/bouw-ik-aow-op-als-ik-in-het-buitenland-ga-wonen-of-werken
------------------------------------------------------
AOW lager als u in het buitenland werkt
Wanneer u in het buitenland werkt, bijvoorbeeld doordat u emigreert, bent u niet meer verzekerd voor de AOW. Voor ieder jaar dat u niet verzekerd bent, wordt uw AOW met 2% gekort. Dit kunt u voorkomen door u vrijwillig te verzekeren voor de AOW.
Utrecht
3 jaar geleden
Dus als je in het buitenland WERKT. "Wanneer u in het buitenland werkt, bijvoorbeeld doordat u emigreert, bent u niet meer verzekerd voor de AOW."
Als je emigreert, WOON je ook in het buitenland. AOW is echt gekoppeld aan waar je woont. Want hoe anders zou oma (die nooit een betaalde baan heeft gehad) anders AOW krijgen?? Omdat ze altijd in Nederland heeft gewoond.
ronron1212
3 jaar geleden
@jodokus52 als je in een eu land hebt gewerkt wel lees alles maar even goed
https://www.svb.nl/nl/aow/wat-is-aow/verzekerd-zijn-voor-de-aow
LeonardN
3 jaar geleden
Volgens mij klopt het wat jodokus zegt: https://vbngb.eu/wp-content/uploads/2016/01/Folder-AOW-in-het-buitenland-SVB.pdf Van 1 september 1992 tot 1 januari 2005 (12 jaar) werkte
mevrouw Meijlink vlak over de grens in Duitsland. In die periode was ze, hoewel
ze in Nederland woonde, op grond van de EG-regels alleen verzekerd in
Duitsland. Mevrouw Meijlink krijgt een AOW-pensioen van 76%. De korting is
namelijk door het werken in Duitsland 12 jaar x 2% = 24%. Voor de werkperiode
in Duitsland vraagt zij een pensioen aan bij de pensioeninstantie in Duitsland.
Of je rechten opbouwt voor oudedagsvoorzieningen en hoeveel in Nederland (AOW en pensioen) en in Duitsland (het Duitse equivalent van AOW en pensioen) hangt volledig van je persoonlijke situatie af.
In de situatie, die jij beschrijft, ben je waarschijnlijk wat ze noemen een grensarbeider. En dan betaal je in Duitsland belastingen en premies die worden ingehouden op je salaris. Maar in Nederland betaal je mogelijk ook belasting, omdat je hier woont. En dan zou het kunnen zijn dat je in beide landen uitkeringsrechten opbouwt. Maar of dat zo is, en hoe hoog die rechten zijn kan niet zo worden gezegd, omdat het van jouw persoonlijke situatie afhangt.
De rijksoverheid heeft een site Grensinfo.nl waar je aan de hand van de gegevens met betrekking tot jouw persoonlijke situatie kunt nagaan wat het voor betekent op het gebied van diverse uitkeringen, waaronder AOW en pensioen.
3 jaar geleden
tinus1969
3 jaar geleden
Geen antwoord op de vraag.
Nee, je keijgt gewoon AOW.
AOW is een volksverzekering waar iedereen die in Nederland woont recht op heeft. Specifiek: Je moet de laatste 50 jaar voor je pensionering continue in Nederland hebben gewoond om volledige AOW-rechten te hebben. Voor elk jaar uit die periode dat je niet in Nederland hebt gewoon krijgt je een korting van 2%.
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Van dezelfde wiki:
Onvolledige AOW, vrijwillige verzekering
Het betreft behoudens uitzonderingen de periode waarin men in Nederland heeft gewoond en/of in Nederland heeft gewerkt en dienaangaande aan de loonbelasting onderworpen was, >>>met dien verstande dat de tijd waarin men in Nederland woonde en in het buitenland werkte (grensarbeider was) NIET meetelt,<<< maar de tijd dat men in Nederland woonde en helemaal niet werkte wel. https://vbngb.eu/wp-content/uploads/2016/01/Folder-AOW-in-het-buitenland-SVB.pdf
Van 1 september 1992 tot 1 januari 2005 (12 jaar) werkte
mevrouw Meijlink vlak over de grens in Duitsland. In die periode was ze, hoewel
ze in Nederland woonde, op grond van de EG-regels alleen verzekerd in
Duitsland. Mevrouw Meijlink krijgt een AOW-pensioen van 76%. De korting is
namelijk door het werken in Duitsland 12 jaar x 2% = 24%. Voor de werkperiode
in Duitsland vraagt zij een pensioen aan bij de pensioeninstantie in Duitsland.