Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Verkeerd inkomen opgegeven voor toetsing, wat zijn de gevolgen?

Als je een te laag toetsingsinkomen hebt ingevuld maar je nog altijd onder het minimum zit, wat betreft de kinderopvangtoeslag bijvoorbeeld. Dan maakt het toch niet heel veel uit en hoef je toch niet terug te betalen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.2K
crispy
3 jaar geleden
Als je een verkeerd inkomen hebt opgegeven, dan heet dat formeel fraude. Het ligt er aan wat de afwijking is, maar als je echt een significant verschil in inkomen hebt ten opzichte van de opgave zou ik dat zo snel mogelijk communiceren met de betreffende instantie.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik heb er als ik mijn inkomen aanpas hetzelfde recht op, dus ik zou het geen fraude noemen.
crispy
3 jaar geleden
klopt, in de gevoelstaal is het geen fraude.
Inekez1
3 jaar geleden
Als je (per ongeluk of door wisselende inkomens) een verkeerd inkomen hebt opgegeven dan is dat ook bij de Belastingdienst geen fraude. Dat heet verzuim omdat je hebt verzuimd om op tijd de goede gegevens door te geven. Alleen als dat bij herhaling gebeurt en tot verkeerde berekeningen leidt (die later weer verrekend moeten worden) kun je een verzuimboete krijgen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dus eigenlijk vul ik nu dan bijvoorbeeld het nieuwe inkomen in, waar ik precies hetzelfde recht mee behoud, gebeurd er niks?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Als je zowel met het verkeerd opgegeven als met het daadwerkelijke inkomen in dezelfde categorie valt, verandert je recht op toeslagen niet en hoef je ook niets terug te betalen. Er is in dit geval ook geen sprake van een boete of andere sanctie.
(Lees meer...)
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding