Gaat de huurtoeslag van mijn ouders weg nadat ik uit huis ben gegaan?

Mijn ouders en ik samen verdienen 30.000 euro of wat meer bruto per maand. Dus de huurtoeslag van mijn ouders wordt stopgezet in het jaar 2019. Nu is mijn relatie heel slecht met mijn vader en wil ik graag uit huis gaan. Als ik mezelf nu ergens inschrijf wordt mijn inkomen nog steeds met die van mijn ouders meegeteld of bij de inwoners van het huis waarbij ik mijzelf inschrijf?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@hallo883, Jouw ouders en jij verdienen samen 30.000 (dertigduizend) euro per maand, zelfs nog een ietsje meer en krijgen huurtoeslag.
Het je niet ergens een nulletje te veel geschreven?
Of bedoel je per jaar?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@JoanDArc Sorry ik bedoelde per jaar.

Antwoorden (2)

Ik ga ervanuit dat je 30.000.- per jaar bedoeld. Want wie zo'n inkomen per maand heeft, heeft in de regel een vrijstaand huis in een mooie woonomgeving.

Als jij vertrekt, wordt het inkomen en het vermogen wat meetelt voor de huurtoeslag lager. Want je bent dan geen medebewoner meer. En als het inkomen en het vermogen lager worden, wordt ook de kans op het krijgen van huurtoeslag groter.

Als je gaat verhuizen naar een ander huurhuis gaat je inkomen/vermogen daar meetellen in de berekening.
bedoeld moet zijn: bedoelt
Toegevoegd op 22 september 2018 06:58: tekst
5 jaar geleden
Voor jouw ouders zal alleen hun gezamelijke inkomen tellen voor hun huurtoeslag. Jij bent immers verhuist en deelt dus niet meer het huis met hun. Voor je nieuwe huis is belangrijk hoe de situatie is. Ga je inwonen bij een partner of vrienden waarmee je een huishouden deelt dan wordt het samen geteld. Ga je een kamer onderhuren, dan zou je even bij de belastingdienst kunnen informeren. Daar zijn weer bepaalde voorwaarden voor of je dan recht hebt op toeslag.