Kan ik ww aanvragen?

Hallo allemaal,

Ik zit met het volgende, ik studeerde HBO in een duaale variant en dit deed ik in combinatie met een 24-uurs contract bij het bedrijf waar ik voor werkte. Sinds kort ben ik met mijn studie gestopt en heb ik aangegeven de laatste maand bij mijn bedrijf meer uren te willen maken om een extra zakcentje te willen verdienen voor een 5 maanden duurende reis naar zuid-oost Azie. Hierbij heb ik mijn contract om laten zetten naar een 0-12 uren contract zodat ik al mijn uren uitbetaald krijg. Nou ben ik in de laatste 2 dagen van mijn contract op een wonderlijke wijze ontslagen, mijn vraag aan jullie, kan ik ww aanvragen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Je kan altijd WW aanvragen. Of je het krijgt, hoe lang en hoeveel is afhankelijk van de tijd die je hebt gewerkt (het aantal jaren), van je laatstverdiende loon en van de reden voor het ontslag.

Toegevoegd na 4 minuten:
Op deze website https://nl.wikipedia.org/wiki/Werkloosheidswet vind je onder meer deze informatie:

"Er bestaat recht op WW als de aanvrager in de afgelopen 36 kalenderweken in ten minste 26 kalenderweken heeft gewerkt. Als dat zo is voldoet men aan de 'wekeneis'.

Om in aanmerking te komen voor een WW-uitkering mag de aanvrager niet verwijtbaar werkloos zijn geworden. Verwijtbaar werkloos is een persoon die zelf een baan heeft opgezegd (tenzij dit op basis van een sociaal plan is gebeurd), of als het gedrag dusdanig is geweest dat dit heeft geleid tot ontslag. Verwijtbaar werkloos is men in ieder geval als men op staande voet is ontslagen en dit ontslag is niet aangevochten of wel aangevochten en terecht beoordeeld door de kantonrechter. Andere gevallen van verwijtbare werkloosheid kunnen zijn:

• Het opzeggen van een vaste baan voor een tijdelijk contract, waarna de aanvrager vanuit het tijdelijke contract werkloos wordt, tenzij de aanvrager in de vaste betrekking sowieso werkloos zou zijn geworden;
• Zelf ontslag nemen zonder dat daar een acute noodzaak voor is. Gepest worden of het op andere wijze niet naar de zin hebben is geen acute noodzaak;
• Een ontslag niet aanvechten of aangeven het "er wel mee eens" te zijn."

Toegevoegd na 7 minuten:
Kijk voor meer antwoorden op https://www.uwv.nl/particulieren/werkloos/ik-word-werkloos/index.aspx.