moet ik de helft van onze AOW afstaan als partner naar verzorginghuis gaat ?

AOW uitkering voor gehuwden, partner blijft in eigen woning met de lasten die ze ook hadden toen ze nog samen woonden. Nu eist advocaat dat de helft van de AOW naar partner in verpleeghuis gaat.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.2K
ronron1212
6 jaar geleden
Je Aow bestaat uit twee delen voor elke partner een deel. Jij krijgt jouw deel en je partner het andere.
ronron1212
6 jaar geleden
Hoezo eist een advocaat dat?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
de normale lasten huur, ziekenfonds, verzekering, energiekosten , aandeel CAK gaan gewoon door voor de andere partner, hoe wil je dat van 756 euro doen
ronron1212
6 jaar geleden
dan zal je bijstand moeten aanvragen bij de gemeente. Heb je geen pensioen dan?
Inekez1
6 jaar geleden
@ronron, bijstand aanvragen in plaats van AOW? Ten eerste kan dat niet, AOW krijg je vanaf de pensioenleeftijd en bijstand krijg je tot aan de pensioenleeftijd. Je kunt niet zelf kiezen en ze zeker niet bij elkaar optellen! Bovendien is de AOW hoger dan de bijstand, dus daar schiet je niets mee op.
Lang niet iedereen heeft een pensioen kunnen opbouwen in het leven. Als er bij samenwonen alleen maar recht was op AOW, is ook na samenwonen alleen maar echt op AOW. Wel kan de AOW voor gehuwden (samen 100% dus beide partners 50%) eventueel worden omgezet naar beide een AOW voor alleenstaanden (beide partners 70%). Zie de link bij mijn antwoord voor meer informatie.
ronron1212
6 jaar geleden
@Inekez1 als je maar 756 krijgt val je onder het minimum en zal je toch bijstand krijgen. Dat niet iedereen een pensioen heeft weet ik ook ben oud genoeg. Vandaar ook de vraag. Of de omzetting mogelijk is is nog de vraag dus een van beide gevallen zal moeten gebeuren.
ronron1212
6 jaar geleden
Als beide partners alleen maar een alleenstaande aow krijgen zie ik geen probleem met de belasting @Inekez1
Inekez1
6 jaar geleden
756 is de helft van de 100% AOW. Alleen als de gehuwde partners samen geen recht zouden hebben op 100% AOW (bijvoorbeeld door jaren in het buitenland te hebben gewoond) kan er een AIO-aanvulling tot bijstandsniveau worden aangevraagd. Maar partners hadden samen wel 100% AOW en dan kan dat niet worden aangevuld. Gehuwden en samenwonenden krijgen beide 50% van de AOW, of in geval van geen of te weinig AOW beide 50% van de bijstandsnorm aan AIO. Als je ook maar 50% van de bijstand krijgt, is dat minder dan 50% AOW, de AOW norm is namelijk hoger dan de bijstandsnorm. De enige manier voor vraagsteller om de AOW te verhogen is het omzetten naar AOW voor alleenstaanden. Het bedrag is dan € 1098 per maand per persoon.
https://www.svb.nl/int/nl/aow/hoogte_aow/bedragen/index.jsp

Antwoorden (1)

Ja, als u gehuwd bent en uw partner gaat naar een verzorgingstehuis heeft u beiden recht op 50% van de AOW voor gehuwden. Indien uw partner langdurig in het verzorgingstehuis zal blijven, kunt u AOW voor alleenstaanden aanvragen. U en uw partner krijgen dan beide 70% van de AOW. Dit hogere inkomen kan echter ook nadelen hebben, waardoor u en/of uw partner uiteindelijk onder de streep minder overhouden. Zoek dus eerst goed uit of het financieel loont om de AOW voor alleenstaanden aan te vragen.

"Het is niet voor iedereen voordelig om een AOW-pensioen voor alleenstaanden aan te vragen.

U gaat waarschijnlijk meer belasting betalen.
Uw partner gaat een veel hogere bijdrage betalen voor de Wlz (Wet langdurige zorg) of de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning). Het CAK stelt de hoogte van deze bijdrage vast.
U krijgt misschien minder zorg- en/of huurtoeslag.
Mogelijk heeft het ook gevolgen voor uw eventuele bedrijfspensioen.
Een verandering van uw AOW-pensioen heeft misschien gevolgen voor een Wuv-uitkering, een Wubo-uitkering of een buitengewoon pensioen. Informeer hierover bij SVB Leiden.
Bij overlijden krijgt de overlevende partner geen overlijdensuitkering AOW.

Neem voor meer informatie hierover contact op met de Belastingdienst, het CAK en eventueel uw pensioenfonds. Pas daarna kunt u bepalen of het voor u voordelig is of niet."
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
dus als ik alles goed begrijp heeft degene die opgenomen wordt recht op zijn aandeel van de AOW, dat houdt dus in dat de partner op straat komt te staan omdat hij van dat bedrag wat overblijft niet rond kan komen of anders je bent verplicht om een alleenstaande AOW aan te vragen om te blijven leven
Inekez1
6 jaar geleden
Als jullie als gehuwden niet meer samen in hetzelfde huis kunnen wonen, dan hebben jullie allebei recht op de AOW voor alleenstaanden. Dat jullie gehuwd zijn is dan even minder belangrijk. Alleenstaand moet je in dit geval lezen als niet-samenwonend. Je partner heeft recht op zijn deel van de AOW en moet daarvan o.a. de eigen bijdrage betalen voor het wonen in het verzorgingstehuis. Jij betaalt de kosten voor jouw woning en hebt daarbij wellicht recht op huurtoeslag. Raak je het financiële overzicht kwijt, maak dan eens een afspraak met maatschappelijk werk, welzijnswerk of een consulent van de gemeente. Zij kunnen samen bekijken of er vanuit de gemeentelijke bijzondere bijstand nog aanvullingen mogelijk zijn of dat je recht hebt op andere toeslagen of kosten kunt verlagen.
fisbel
6 jaar geleden
Het advies van Inekez1 is een juist advies. Zoals clowd1909200 het formuleert is waarschijnlijk wat erg kort door de bocht. Clowd en partner krijgen allebei de AOW voor gehuwden van € 757,80 netto p.p (met heffingskorting). Voor de partner die opgenomen is zal de Lage Eigen Bijdrage moeten worden betaald. Die bedraagt met een laag inkomen al gauw een paar honderd euro. WIE de eigen bijdrage betaalt doet er niet toe, als die maar betaald wordt. De partner die opgenomen is zal wat zakgeld moeten hebben. Of dat uit de eigen portemonnee komt op uit de portemonnee van clowd1909200 doet niet ter zake. Omdat hier sprake is van een advocaat lijkt het erop dat de onderlinge verhoudingen danig zijn verstoord. Ik heb deze situatie met inschakeling van een advocaat als vrijwilliger / belastinginvuller o.a. van de ANBO nog nooit meegemaakt.
Lees verder in de volgende reactie.
fisbel
6 jaar geleden
In deze situatie kan de SVB worden verzocht om i.p.v. de gehuwden AOW de AOW voor 'alleenstaanden' aan te vragen. De SVB stuurt hierover ook altijd een brief. De AOW voor alleenstaanden bedraagt € 1098,96 (met heffingskorting).
Gelijk doen dus, zou je zou op het eerste gezicht zeggen. Maar O WEE, PAS OP want de Lage Eigen Bijdrage wijzigt in een HOGE eigen bijdrage. De hoogte van deze HOGE eigen bijdrage is gebaseerd op het inkomen van de opgenomene, dus niet op het inkomen van samen. ALS de opgenomene de AOW voor alleenstaanden krijgt en daarnaast een redelijk aanvullend pensioen heeft: NIET doen. Wat er aan extra inkomen AOW wordt gerealiseerd:2 x € 341,16 per maand kan geheel verloren gaan of nog erger aan de verhoging van de Eigen Bijdrage. Deze HOGE eigen bijdrage kan moeiteloos niet € 1000 of meer per maand hoger zijn.
Instanties geven nauwelijks antwoord op vragen over de financiële consequenties t.a.v. de lage of hoge eigen bijdrge: veel te triggy allemaal. Wanneer dan wel de keuze maken voor de AOW voor alleenstaanden en wanneer niet, Vanuit de praktijk durf ik te stellen dat bij een bruto inkomen van € 18.000 (opgenomene) er zonder meer voordeel te behalen is door de AOW voor alleenstaanden aan te vragen. Bij een bruto inkomen hoger dan € 20.000 - niet doen. Bij een inkomen tussen de € 18.000 en € 20.000 alle cijfers goed op een rijtje zetten. Er kunnen zeker consequenties zijn wat betreft de keuze in relatie tot huurtoeslag. Het inkomen van de partner die in het huurhuis woont telt in de verpleeghuissituatie, dus niet het gezamenlijk inkomen.
Fiscaal partners blijft men als men gehuwd is, dat wijzigt niet. Dat de zorgtoeslag kan wijzigen is verouderde informatie. Deze toeslag blijft gelijk. De maand doorbetaling bij een AOW voor gehuwden is ook iets om in de gaten te houden. Vaak zie je dat de opgenomene al vrij snel na opname in het verpleegtehuis komt te overlijden. Dan verlies je 1 maand AOW en is er wellicht nog nauwelijks financieel voordeel van de AOW voor alleenstaanden. De keuze voor de AOW voor alleenstaanden kan overigens rustig een aantal maanden ná opname én inschrijving gedaan worden. Overige zaken die van invloed kunnen zijn zoals WUV / WUBO, bedrijfspensioen kunnen voorkomen t.a.v. de aanvraag, maar heb ik zelf nog niet meegemaakt.
fisbel
6 jaar geleden
Waar ook op gelet moet worden is de belastingaangifte: In de verpleeghuissituatie is er recht op de alleenstaande ouderenkorting. OOK als men een AOW voor gehuwden heeft. Hier zijn rechtsuitspraken van en er is een uitspraak van de staatssecretaris. In de aangifte kan men de vraag over de alleenstaande ouderenkorting met JA beantwoorden. Er is dan een extra belastingkorting van € 438. Die is bij een 'kale' AOW niet te verzilveren (€ 0 iingehouden belasting blijft € 0) maar als er bijvoorbeeld een aanvullend pensioen is of andere inkomsten kan dat € 438 minder te betalen belasting schelen. Inspecteurs zijn van dit gegeven niet altijd op de hoogte. Ik heb al een aantal keren meegemaakt dat de inspecteur de alleenstaande ouderenkorting afwees. En dat er een bezwaarschrift geschreven moest worden. Kat-in-het-bakkie natuurlijk, inspecteur moest in alle gevallen bakzeil halen. Lees 3.8 van de vragen over de heffingskortingen:
https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/vrag_ant_fisc_part_hef_ib808161fd.pdf
fisbel
6 jaar geleden
Nog ter aanvulling:
De keuze voor de AOW voor alleenstaanden is onomkeerbaar / onherroepelijk.. Achteraf kan niet op deze keuze worden teruggekomen. Ook niet als de keuze voor de AOW voor alleenstaanden achteraf financieel (zeer) nadelig zou uitpakken