Heeft mijn moeder recht op financiële hulp?

Goedenavond,

Ik (24 jaar oud) woon samen met mijn moeder. Mijn moeder heeft al jaren klachten (versleten rug, Carpaal tunnelsyndroom) en daardoor niet kunnen werken.

Vroeger ging het goed, mijn moeder heeft flink kunnen sparen en ons huis is hypotheekvrij. Daardoor zijn wij zonder financiële problemen mijn schooljaren doorgekomen.

Helaas is na jaren ziekte en fysieke pijn het geldpotje op en ben ik verantwoordelijk voor de maandelijkse kosten. Zelf verdien ik ook (nog) niet zo veel en dus is het best lastig.

Omdat mijn moeder al jaren niet heeft gewerkt heeft zij volgens mij ook geen recht op een WIA uitkering o.i.d.. Zij denkt dat onze enige optie nog is om het huis op te eten, zodat ik minder maandelijks hoef te betalen.

Ik vind dit echt super krom. Wat als ik op mezelf ga wonen? M'n moeder kan niet leven van het geld wat zij maandelijks krijgt van het huis opeten.

Is iemand hier thuis in financiën? Het zou ons erg helpen om wat duidelijkheid over onze situatie en mogelijkheden te krijgen. Zou erg gewaardeerd worden!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Het ziet er niet naar uit dat moeder in de nabije toekomst zelfstandig inkomen kan verwerven. Dat betekent dat moeder bijstand zal moeten aanvragen. Zolang jij inwoont wordt het bijstandsinkomen moeder gekort met 20%. Dit omdat jij kostendeler bent. Jouw inkomen staat overig los van het bijstandsinkomen moeder
.
De bijstand voor uw moeder kan behalve de 20% verlaging vanwege het kostendelerschap nog extra verlaagd worden omdat er geen aantoonbare woonlasten zijn. Het lijkt logisch dat jij zolang je inwoont de korting van 20% of meer betaalt als kostgeld / huur. De bijstand voor je moeder is € 936,65 inclusief vakantiegeld € 986,52 netto per maand. De korting vanwege kostendelerschap zal dus ca. € 250 tot € 300 netto per maand bedragen.

Er zal eerst een krediet aan moeder worden verstrekt. Dat betekent concreet dat moeder de overwaarde van haar eigen woning 'opeet' totdat de overwaarde nog zo'n € 50.000 bedraagt (bedrag wordt elk jaar aangepast) Dan gaat de bijstand om niet in. (is bijstand die bij de verkoop van de woning niet terugbetaald hoeft te worden)

N.B: in de periode dat er nog geen bijstand is mag het bestedingspatroon niet hoger zijn dan 150% van de bijstandsnorm.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heel erg bedankt voor het informatieve antwoord, fisbel. Hier kan ik een stuk verder mee.