Wat is een toetsingsinkomen?

Voor het aanvragen van een huur- of zorgtoeslag wordt er gevraagd naar een toetsingsinkomen. Wat is dat?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.8K
ronron1212
6 jaar geleden
Bruto jaar inkomen van jou en je partner
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/rekenhulpen/toeslagen/wat_is_mijn_toetsingsinkomen

Antwoorden (1)

Het toetsingsinkomen is het inkomen waarop wordt gebaseerd of men recht heeft op een toeslag, en wat de hoogte van die toeslag kan of moet zijn.

Op deze website https://nl.wikipedia.org/wiki/Sociale_zekerheid_(Nederland) staat daarover vermeld:

"Er zijn naast de toeslagen die de Toeslagenwet regelt nog een aantal inkomensafhankelijke toeslagen:

• de huurtoeslag (Wet op de huurtoeslag)
• de zorgtoeslag (Wet op de zorgtoeslag)
• het kindgebonden budget (kgb; Wet op het kindgebonden budget)
• de kinderopvangtoeslag (Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen)

De Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen (Awir) bevat algemene bepalingen hierover. De regelingen worden uitgevoerd door Belastingdienst/Toeslagen.

De Awir definieert het toetsingsinkomen als het op het berekeningsjaar betrekking hebbende inkomensgegeven (verzamelinkomen), eventueel aangevuld met niet in Nederland belastbaar inkomen. Hierbij is het berekeningsjaar het kalenderjaar waarop de tegemoetkoming betrekking heeft."
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/rekenhulpen/toeslagen/wat_is_mijn_toetsingsinkomen
fisbel
6 jaar geleden
In principe een correct antwoord maar door het formele taalgebruik voor TS waarschijnlijk niet erg duidelijk. Leidend voor de toeslagen is het verzamelinkomen Box123. Laten we even ervan uitgaan dat er geen vermogen Box 3 is en ook geen inkomen Box 2. Het BRUTO inkomen Box 1 (werk en woning) is dan bepalend voor de toeslagen. Bij partners worden beider inkomens opgeteld voor het recht op toeslagen. Als er aftrekposten zijn zoals hypotheekrenteaftrek, giften, zorgkosten e.d. verminderen deze aftrekposten het bruto inkomen.
Voorbeeld: Bruto inkomen is € 40.000 Hypotheekrenteaftrek is € 5000 Het verzamelinkomen in dit voorbeeld is € 35.000 Zie voor een proefberekening toeslagen:
https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslag
Inekez1
6 jaar geleden
Hypotheekrenteaftrek lijkt me niet zo van toepassing als iemand huurtoeslag wil aanvragen.
fisbel
6 jaar geleden
Een nogal ongelukkig genoemde aftrekpost inderdaad! Gekozen omdat veel mensen zich niet realiseren dat hypotheekrenteaftrek ervoor kan zorgen dat er recht is op zorgtoeslag. In het voorbeeld dat ik hierboven geef zou er voor fiscaal partners een kleine zorgtoeslag mogelijk zijn.