Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heeft het straks werkenbijdefensie van mijn 18e jarige zoon invloed op de hoogte van mijn uitkering?

Mijn zoon is thuiswonend maar gaat een betaalde opleiding tot Matroos Luitenant doen. Heeft zijn inkomen gevolgen voor de hoogte van mijn uitkering?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Nee, jongeren tot 21 jaar vallen onder één van de uitzonderingen voor de kostendelersnorm.
(Lees meer...)
6 jaar geleden
fisbel
6 jaar geleden
Een + Antwoord geeft goede informatie en de link is up-to-date.
Je vermeldt niet om wat voor uitkering het gaat. Gaat het om een bijstandsuitkering dan kan inderdaad op zo'n uitkering gekort worden als de inkomsten van een inwonend kind van 18 jaar of ouder boven een norm komen.


"Als de inkomsten van het kind boven het maximum komen, dan kan de gemeente de uitkering met een bepaald percentage (bijvoorbeeld 10%) verminderen. De reden hiervoor is dat de gemeente verwacht dat je kind meebetaalt aan de huur, vaste lasten en het eten. Jij bent daar dus zelf minder geld aan kwijt bent."


De gemeente bepaalt het percentage. Het is een begrijpelijke regeling want de bijstand is een vangnet (betaald door de belastingbetaler) voor noodsituaties.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het is ook mogelijk dat de gemeente alleen de vermogensgrens aanpast.
(Lees meer...)
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
-
"Gaat het om een bijstandsuitkering dan kan inderdaad op zo’n uitkering gekort worden als de inkomsten van een inwonend kind van 18 jaar of ouder boven een norm komen." Nee, die grens ligt bij 21 jaar. Komende 3 jaar dus nog helemaal geen reden tot paniek. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/vraag-en-antwoord/wat-is-de-kostendelersnorm-in-de-bijstand
Inekez1
6 jaar geleden
Ik zie nu dat je een link hebt toegevoegd. De links van nw-fryslan is echter sterk verouderd: uit 2014. In 2015 is de wet veranderd is sindsdien is de kostendelersnorm van toepassing. Die laat inwonende kinderen tot 21 jaar buiten beschouwing, ongeacht hoeveel zij verdienen. Ook in de gemeente noardwest fryslân. http://www.sozawe-nw-fryslan.nl/informatie-over-de-kostendelersnorm/

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding