Mijn vader krijgt bijstand en ik studiefinanciering. Heeft mijn stufi invloed op zijn bijstand?

Mijn vader krijgt bijstand en er nu is een soort controle waardoor hij allemaal documenten moet leveren. Ik ben 21 en net gestopt met school [ga in september weer beginnen], en ze willen weten hoeveel stufi ik heb gekregen. De combinatie van collegegeldkrediet + aanvullende beurs + lening was gemiddeld ongeveer 900 euro per maand.

Nu wil ik dus weten of ik sowieso mijn lening ook door moet geven of alleen wat ik aan collegegeldkrediet en aanvullende beurs heb gekregen.

Ook wil ik graag weten of, omdat ik ong 500 euro per maand leende, dit invloed heeft op mijn vader zijn bijstand.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (2)

De studiefinanciering heeft geen invloed op de uitkering van je vader. Inkomsten uit werk kunnen dat wel hebben.

Ik weet niet precies om wat voor soort controle dit gaat. Ik raad je aan alles door te geven en daarbij heel duidelijk aan te geven wat een lening is en wat niet.
6 jaar geleden
Als de gemeente vraagt om al je inkomsten, moet je die ook allemaal opgeven. De beurs, collegegeldkrediet en lening hebben geen invloed op de hoogte van de uitkering van je vader. Maar voor jou is het nu allemaal een vorm van inkomen, dus zowel het c-krediet, aanvullende beurs en lening moet je opgeven. In feite is je aanvullende beurs ook een lening. Pas als je een diploma hebt behaald binnen 10 jaar na je eerste maand studiefinanciering wordt de aanvullende beurs definitief een gift.

Als je studeert tel je voor de bijstand niet mee voor de kostendelersnorm. Maar als je nu tijdelijk geen studie volgt is dat dus anders. De maanden tussen je vorige studie en je nieuwe studie tel je wel mee voor de kostendelersnorm, ongeacht of jij in die maanden een inkomen hebt. Dat moet je dus wel doorgeven aan de gemeente en vooral ook op tijd doorgeven per wanneer je wel weer recht hebt op studiefinanciering. Dat is namelijk het moment dat je niet langer meetelt voor de kostendelersnorm en je vader vanaf dat moment weer recht heeft op de volledige bijstand.