Hallo, kan ik mijn WIA uitkering behouden bij hetzelfde werk?

Ik heb voor de WIA in het onderwijs gewerkt voor 5 dagen. Ik kan nu 1 a 2 dagen komen werken in dezelfde functie als voordat ik in de WIA kwam. Als ik dit werk aanneem, kan ik dan mijn WIA uitkering behouden? Gaat het in de WIA om het feit wat voor werk je doet of kijken ze alleen naar je inkomsten.
Stel dat ik later in de WW kom. Kan ik dan een WW uitkering naast de WIA krijgen? Of is het dan het één of het ander?

Graag hoor ik hierover goed advies, ik zou er erg blij mee zijn!

Met vriendelijke groet,
Hinke

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K
ronron1212
7 jaar geleden
Wia krijg je voor de uren dat je niet kan werken. Kan je werken wordt je wia verminderd. Als je ww krijgt krijg je dat over je gewerkte uren en je wia is dan het zelfde als voor je ww.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je krijgt een aanvulling naast je salaris als je gaat werken, totdat je hetzelfde of meer verdient dan je WIA uitkering is, als dat gebeurt moet je zeer waarschijnlijk herkeurd worden. Je houdt je uitkering dus deels, maar gaat er wel financieel op vooruit als je werkt.

Antwoorden (1)

Je bent afgekeurd voor het onderwijs, maar wilt er nu weer gaan werken? Dat heeft uiteraard (en logisch) gevolgen voor je WIA-uitkering. Wellicht een vervroegde herkeuring. Maar dat geldt ook als je in een andere sector gaat werken, inkomen wordt verrekend.

Zou je na verloop van tijd weer uitvallen, val je eerst terug in een vangnet. Heb je al weer jaren gewerkt, dan kom je in aanmerking voor WW.

Ik zou deze vraag voorleggen aan het UWV als ik jou was, zij kennen jouw situatie.