Waar vind ik het gemiddelde spaargeld naar inkomensgroep en leeftijd?

Ik hou voor mijn spaargeld de Nibud buffer aan. Ik heb 2 keer de Nibud buffer en overweeg een grote uitgave (voor iets leuks) te doen. Ik hou dan echter anderhalf keer de Nibud buffer over en dat maakt mij onzeker. Ik heb echter geen reden/bestemming om meer geld te sparen. Ook heb ik weinig tot geen onzekerheid mbt inkomen. Wat ik uitgeef heb ik binnen een jaar weer gespaard. Ik ben benieuwd wat vergelijkbare leeftijd en inkomensgroep doen met hun geld. In mijn omgeving zie ik een hoop mensen een dergelijke uitgave (gaat om een auto) doen. Ik vraag mij af of ik een krent ben of dat ik gewoon minder verdien/spaar.

3 maanden geleden
in: Sparen
1K
Inekez1
3 maanden geleden
Wat is het probleem?? Je houdt voldoende buffer over op dit moment en over een jaar zit je blijkbaar alweer op het huidige niveau. Er zijn genoeg mensen die ver onder die aanbevolen buffer zitten. En vast ook mensen die veel meer spaargeld hebben. Aan een gemiddelde heb je dan ook niet zo veel. Persoonlijk vind ik die nibud bedragen veel ruimer dan nodig. Men lijkt er vanuit te gaan dat je altijd alles moet kunnen blijven doen. In de praktijk kun je als mens gewoon zelf keuzes maken en die later weer veranderen. Als je geld toch een keer op blijkt te zijn moet je op dat moment alsnog je uitgaven aanpassen. Heb je in 1 jaar een keer toch onverwacht veel noodzakelijke uitgaven, kun je op dat moment kiezen om tijdelijk rood te staan, of gewoon een jaar zuinig aan doen door vakantie of uitjes te skippen, weinig uitgaan, abonnementen stop te zetten en een jaar geen nieuwe kleding te kopen.
Ritsuka
3 maanden geleden
Er zijn genoeg mensen die 1 maandloon van dakloos zijn afzitten.
Blijf lekker sparen en een buffer houden. Je kunt eventueel een beetje geld beleggen.
Ritsuka
3 maanden geleden
Ik kan bij de Rabobank app een slimme overschrijving maken.
Als loon van werk binnenkomt, dan gaat er 10% van dat bedrag naar de spaarrekening.
Tcorolla
3 maanden geleden
Er staat weinig over mijn prive leven in. Maar ik heb het behoorlijk goed voor elkaar met kinderen, vrijstaande woning/villa, woning is reeds verduurzaamd, riant pensioen. Wel ben ik alleenstaande ouder met twee kinderen op het VWO. Ik heb een financiële planning gemaakt bij de Rabobank inclusief studie kosten kinderen (8000 euro per kind per jaar) en andere grote uitgaven. Op basis van inkomen en sparen kan het. Ik word onzeker dat alles maar lijkt te kunnen. De auto kan dus ook, maar voor mijn gevoel hou ik weinig over. Ik mijzelf vergelijken met mensen in eenzelfde situatie, om te verifiëren of het slechts een gevoel is weinig over te houden. Weinig is nog steeds anderhalf keer de Nibud buffer. In mijn omgeving is er niemand die ik ken met een vergelijkbaar, ook praat ik (liever) niet over mijn financiën met vrienden/familie.
tham
3 maanden geleden
Als je op internet jouw vraag intypt in de browser, kun je zien hoeveel spaargeld i.c.m. je leeftijd is.
tham
3 maanden geleden
De hoogte van je spaargeld heeft niet alleen te maken met de inkomensgroep en leeftijd. Als je bv. in de toekomst een huis wil kopen, dan heb je een behoorlijke zak geld nodig voor verhuizing, verbouwing en inrichting en de Energietransitie zoals zonnepanelen/warmtepomp/je huis goed isoleren. Als je kinderen wilt en misschien dan minder wilt werken, kost óók een behoorlijke zak geld. Houdt ook rekening met dure huishoudelijke apparaten die op een gegeven moment aan vervanging toe zijn. Als je ouder dan 50 bent en geen behoorlijk pensioen hebt opgebouwd, dan wordt het armoe als je geen goeie buffer hebt voor de leuke dingen in het leven. Wat je zou kunnen doen is bv. 10% (of méér) van je maandelijks inkomen sparen voor dit soort dingen en op een aparte spaarrekening zetten en alléén gebruiken voor bovenstaande dingen. Het makkelijkste is een automatisch overschrijving maken zodat een paar dagen ná ontvangst van je maandelijkse inkomen dat geld al meteen overgeschreven is en dan het geld welke je aan het eind vd. maand overhoudt op een andere spaarrekening zetten en gebruiken om leuke dingen evt. van te kopen.

Geef als eerste antwoord