Vanaf welk moment begint rente te lopen op spaarrekening?

Stel iemand stort op maandag 1 februari 2023 om 23:55 een bedrag van 1.000 op een spaarrekening met een rente van 2%. Krijg je over die maandag ook rente berekend. Dus 1/365e deel of begint dat pas op dinsdag 2 februari te lopen

8 maanden geleden
in: Sparen
Utrecht
8 maanden geleden
Je krijgt rente vanaf de kalenderdag dat het bedrag is bijgeschreven. Dat zie je dus op je (digitale) afschrift. Meestal pas een paar dagen ná de overboeking.
ronron1212
8 maanden geleden
Als je digitaal geld overmaakt van je betaal rekening naar je spaarrekening staat het er het zelfde moment op @Utrecht.

Antwoorden (1)

Het zit (soms) nog wat ingewikkelder in elkaar. Veel banken hanteren onderstaande formule:
- Jaar wordt gesteld op 360 dagen
- Maand wordt gesteld op 30 dagen
Voor het resterende deel rekent men de losse dagen tot het einde resp. begin van de maand, waarbij de dag na de storting de eerste dag is en de dag waarop het geld nog niet is opgenomen is de laatste dag. (Anders gezegd: "het aantal nachten dat het geld in bezit van de bank heeft doorgebracht.")

Bovenstaande formule is ontstaan in de tijd dat rente nog met de hand berekend werd. Dan rekenen de afgeronde maanden en jaren wat makkelijker. Ook hoef je geen rekening te houden met schrikkeljaren.

Tegenwoordig rekenen computers voor ons. Sommige banken zijn inmiddels (deels) overgestapt op het echte aantal dagen.
erotisi
8 maanden geleden
De eerste dag wordt dus niet meegerekend. Dus in mijn voorbeeld telt 1 februari niet mee??
Dat lijkt logisch indien laatste dag wel meetelt omdat bij overboekingen tussen rekeningen anders over hetzelfde bedrag rente wordt berekend......