Wat te doen met voorhuwelijkssparen / jongerensparen bij wettelijke samenwoning?

Ik heb al sinds mijn 14 jaar geloof ik voorhuwelijkssparen of jongerensparen. Een bedrag dat mijn ouders jaarlijks stortten bij de mutualiteit dat je kan doen tot je 30ste jaar. Nu ben ik vorig jaar wettelijk gaan samenwonen, maar krijg nu een factuur in de bus om voor dit jaar alsnog te storten. Ik had dit nog niet gedaan omdat ik niet zeker was of dit kon als je wettelijk samenwonend bent. Scheelt de uitbetaling niet veel als je laat uitbetalen als samenwonende of alleenstaande? Zou ik het beste doorsparen tot mijn 30 jaar of al laten uitbetalen? Ik twijfel om dit te vragen aan de mutualiteit omdat zij het waarschijnlijk in hun voordeel zullen uitrekenen? Alvast bedankt voor de reactie.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sparen
3K

Het beste antwoord

Ik heb me even vermomd als Belg. En ook België heeft de Wikipedia.
U heeft door het samenwonen geen keus. Voor alleenstaand kunt u nu niet meer kiezen. Of u moet uw relatie (vanwege eventueel financieel voordeel??) verbreken. Volgens Wikifin.be zijn er voor u twee mogelijkheden:

Zodra het kind huwt of een verklaring van wettelijke samenwoning indient, ontvangt hij of zij het gespaarde kapitaal met intresten.
Blijft het kind alleenstaande of gaat het feitelijk samenwonen, dan ontvangt hij of zij het kapitaal en de intresten op zijn of haar 30ste verjaardag.
In Nederland is het Zilvervloot sparen allang ter ziele. Over het gespaarde bedrag werd rente uitgekeerd. En bij uitkering van het gehele bedrag ook nog eens 10%. Dat kostte natuurlijk allemaal teveel geld (spaarrente).
Zo ook het voorhuwelijkssparen in België Het product werd het slachtoffer van zijn eigen succes

Hoewel er kleine bedragen worden gespaard, jaarlijks maximaal € 48, weegt de uit te betalen rente (samengstelde interest) + aangroeipremie van dit jeugdspaarplan zwaar door. Aansluiten vanaf 2011 is derhalve meestal niet meer mogeljk.
Miijn advies zou zijn om nog maar even door te sparen. Een rendement zoals bij voorhuwelijkssparen krijg je nergens.

Om een indruk te geven wat er uitgekeerd wordt bij bijvoorbeeld samenwonen / huwelijks: lees de tweede link

.

Toegevoegd na 3 minuten:
Spatie tussen 30ste verjaardag en: in Nederland is het Zilvervloot sparen ….