Kan ik een spaarrekening binnen mijn gewone Rabobank rekening openen?

Een vriendin van mij heeft een soort van spaarrekening binnen haar gewone ING rekening geopend. Hier kan ze dus als ze haar loon maandelijks binnen krijgt, een deel storten op die spaarrekening. Aan die rekening heeft ze een doel gesteld, ze spaart voor vakantie en heeft 700 euro nodig. Ze ziet dan een spaarbalkje, hoeveel ze al heeft gespaard en hoeveel ze nog moet sparen. Dit lijkt me heel handig, maar ik kan er niks over vinden op de Rabobank site. Is dit wel mogelijk bij Rabobank?
Ik heb overigens een Rabobank wereldpas, en ben minderjarig.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sparen
4.5K
SimonV
10 jaar geleden
Je zou een spaarrekening bij Nationale Nederlanden of Leaseplan Bank kunnen openen. Dan staat je geld wel apart. Je krijgt weliswaar geen spaarbalkje te zien, maar de rente is wel hoger dan bij ING of Rabo (nu 1,95%).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lijkt me geen juist advies voor een minderjarige, Simon. Het is simpelweg niet mogelijk bij de Rabo om voor doelen te sparen, dat is voorlopig het enige antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben het eens met pompiedom, alleen niet vanwege de leeftijd. Eerst waarom ik het met pompiedom eens ben: ik neem aan dat je binnen het jaar op vakantie wilt. Als dat klopt maakt het, zeker bij de huidige enorm lage rentestanden, over slechts een jaar niet zoveel uit hoeveel rente je krijgt. Als we uitgaan van 2% rente over 700 euro een jaar vast (dat zou betekenen dat je al het geld voor je vakantie al in een klap aan het begin van het jaar binnen zou hebben) dan ontvang je over een jaar slechts 14 euro aan totale (!) rente. In werkelijkheid zal je totale (!) rente waarschijnlijk minder dan de helft daarvan zijn omdat je het bedrag geleidelijk over het jaar bij elkaar moet zien te sparen. Omdat je niet met de totale rente moet rekenen maar met het renteverschil tussen de verschillende spaarrekeningen waar je over nadenkt gaat het voor jou om een nog veel kleiner verschil in harde euro's en waarschijnlijk zal het niet eens een of twee euro's verschil op leveren bij een switch. Kortom, de soort rekening maakt in jouw geval niet zo uit omdat de rente daar te laag voor is en je beleggingshorizon/spaarhorizon daar tekort voor is. Ik ben het echter niet met pompiedom eens dat je omdat je minderjarig bent niet goed rond zou moeten kijken naar de beste belegging/rente. Immers, hoe eerder hoe beter. Zie wat dat betreft het rente-op-rente grafiekje uit bijvoorbeeld het beleggingsboek De Basis van het Beleggen. Dat zou je als ouders van een minderjarig kind moeten stimuleren, dus als je kind weloverwogen zijn of haar spaargeld op een andere bank wil zetten zou wat mij betreft zeker aangemoedigd kunnen en moeten worden. Wellicht dat de ouders dan ook opeens realiseren dat zij op hun veel grotere spaarbedragen een betere rente kunnen ontvangen :) Al met al: je zit nu bij de rabobank en je kunt daar dus lekker blijven zitten, tenzij: - het je waard is om voor een of twee euro's aan effectief verschil in renteopbrengst over een jaar sparen wilt wijzigen van bank; en/of,
- je de INGrekening gewoon leuker/inzichtelijker vindt om te gebruiken en het je om die reden voldoende aantrekkelijk lijkt om van bank te switchen. Een switch zal je hoe dan ook weinig extra geld opleveren noch kosten, enkel vrij veel papierwerk en vervolgens de trots en blijdschap van het hebben van je eigen gekozen spaarrekening. Veel succes en, belangrijker, veel plezier op vakantie!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mooi betoog ;-) Maar ik vind leeftijd wel degelijk van belang, als minderjarige zijn dit zaken waar je (gelukkig) nog helemaal niet mee bezig hoeft te zijn. Hoe eerder, hoe beter als je met geld kunt omgaan, maar dit is wel een stap verder dan met geld omgaan. Maar jij kunt natuurlijk een andere mening hebben.

Antwoorden (2)

Ja. Je kunt een spaarrekening openen bij rabobank maar bij rabo kun je niet voor doelen sparen. Je spaart gewoon 1 bedrag.
Ikzelf heb ing en qat jij bedoelt "spaarrekening binnen gewone ing" is gewoon een spaarrekening van ing met als mogelijkheid je spaargeld in verschillende categorieën onder te brengen (vakantie, nieuwe auto. Enz.)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De Rabobank heeft iets soortgelijks.

Als je inlogt op de site zie je in het menu 'Betalen en sparen' de keuze 'Extra inzicht'.
Klik je daarop, dan krijg je een scherm met 5 'tabbladen' en één van die tabbladen heet 'Spaarpotten'. Er zijn al enkele 'spaarpotten' vermeld waaruit je kunt kiezen (waaronder 'vakantie', 'nieuwe auto' en 'feest') maar je kunt er ook een naar eigen keuze aanmaken. Je geeft dan aan hoeveel je wil sparen, hoeveel geld van je spaarrekening alvast in die spaarpot wilt sparen, wanneer je je spaardoel wilt bereiken e.d.

Eerlijk gezegd, wist ik (Raboklant) niet eens dat het erop stond (het staat er beslist nog niet lang op), misschien is het wel afgekeken van de concurrentie...

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik weet eerlijk gezegd niet of een minderjarige dezelfde menu's te zien krijgt als een meerderjarige.