Hoe kan je het beste standvastig blijven met je uitgave patroon?

Het beurt wel eens dat er een rekening blijft liggen. Maar stel dat je die een volgende keer betaal kan het zijn dat er tussen door weer 1 bij ligt die je even niet kan betalen waardoor het probleem zich blijft herhalen en misschien alleen maar erger gaat worden. Wat moet je dan doen? Pinpas niet meer gebruiken, geen uitstapjes meer. Want wanneer het bijvoorbeeld mooi weer is lust je wel een lekker ijsje of een drankje op een terras.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sparen
1K

Het beste antwoord

ik kan hier alleen maar uit eigen ervaring op antwoorden!
probeer eens met niet meer dan 50 euro rond te komen gedurende 1.week!
50 euro voor alles behalve vaste lasten.
50 euro om van te leven!
het heet dan ook leefgeld.
pas als je van 50euro per week kunt leven, dan pas weet je wat geld waard is !

hoe kun je standvastig blijven ?

door dwang of angst.

dwang: als je bijvoorbeeld hulp gezocht hebt bij de kredietbank en budgetbeheer hebt, dan krijg je heel weinig, bijvoorbeeld 50,- euro om van te leven.

angst: als je bijvoorbeeld in een hele moeilijke periode zit, waar je in je eentje uit moet komen, en dus bang bent om het niet te redden...

Toegevoegd na 3 minuten:
als het je lukt van zo weinig geld rond te komen, zal je geen problemen meer hebben met het betalen van rekeningen.
als je dit een tijdje probeert, houd je vanzelf geld over... dat is natuurlijk wat iedereen wil en de truc is om het niet allemaal op te maken, maar minimaal de helft te sparen voor mindere tijden!
de andere helft kun je dan besteden aan het eerder genoemde ijsje bijvoorbeeld.

succes! het is zeker niet gemakkelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Eerst uitrekenen wat je maandelijkse vaste lasten zijn (huur, verzekering etc.) Kijk dan wat je overhoudt en deel dat door 30 dagen. Dan weet je precies wat je per dag kan besteden. Pin 1 of 2x (vergeet je OV-kaart niet) per week en neem dan je Pinpas niet mee tot bij de volgende Pinbeurt. Of je dit volhoudt hangt af van je eigen standvastigheid. Maar als je voortdurend met betaalmiddelen rondloopt dan wordt de verleiding wel erg groot.

Kijk ook even op het NIBUD
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat je van alles wil is wel duidelijk. Maar wat belangrijker is dat je weet wat je per maand moet betalen. Dat moet je betalen en dan hou je nog een bedrag over en daar moet je het de hele maand mee doen jammer maar dan misschien geen ijsje of geen uitstapje.
11 jaar geleden
Je kunt het slimst huishoudgeld contant apart houden, elke week hetzelfde bedrag. Als het je voordelige boodschappen hebt kunnen doen hou je over. Dat stop je in een spaarpotje. En daar kan je dan op z'n tijd een versnapering van kopen.
11 jaar geleden
het beste kan je standvastig blijven door te bedenken dat als de rekeningen niet worden betaald je de deurwaarder op je dat krijgt en je nog verder van huis bent want dan komt er toch een percentage bij die je aan extra kosten moet betalen
en zo is het met alle uitgaven die je doet die je eigenlijk niet kan veroorloven, uiteindelijk ben je toch zelf die de rekening betaald.
als je een dubbeltje hebt moet je geen kwartje uitgeven dat is jezelf voor de gek houden
en als je zo graag een drankje doet of een ijsje en je hebt daar eigenlijk geen geld voor dan moet je op iets anders bezuinigen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iets extra's doe je van geld wat extra is, wat je overhoudt dus. Als je dus al weet dat er een rekening is blijven liggen weet je dat er GEEN extra geld is. Ga ook nooit denken dat je het volgende maand wel kan betalen want dan krijg je a of b of c waardoor je weer denkt dat je wel wat extra's hebt.

Als je op bijv op de 20ste van de maand je loon krijgt kun je kijken wat je op de 19de nog hebt staan en of je alle rekeningen van de afgelopen maand betaalt hebt en of je de komende maand iets extra's verwacht. Als dat allemaal in orde is heb je geld over MAAR daar spaar je dus eerst een groot deel van. Daarna heb je geld wat over is.

Ik zit nooit op een terrasje, vind ik idioot duur voor wat je krijgt (een zitplaats en een drankje). Als wij uit gaan nemen we eigen eten en drinken mee, zeker vroeger. Nu hebben we het wat ruimer maar dat betekent niet dat we opeens wel geld uitgeven aan eten en drinken. Heel soms doen we dat dus.

Het is simpel: als je achterloopt HEB je geen geld voor extraatjes en dus moet je dat ook niet uitgeven want zo kom je in een vicieuze cirkel terecht.

Begin eens met een simpel kasboek: gewoon in excel, werk niet met centen maar rond het af op hele euro's en houd eens een jaar bij wat je allemaal uitgeeft en wat er binnen komt. Realiseer je ook dat ALLES wat je uitgeeft, dus ook dat terrasje genoteerd dient te worden en vaak heb je dan al 'gegeten en gedronken'. Na een jaar zie je waar al je geld naar toe gaat en OF je wel extra geld hebt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas zijn ziektekostenverzekering en huur belangrijker dan dat ijsje.
Zorg dat je niet rood kunt staan bij de bank, dat kost ook geld en lost niets op
Kijk wat je echt vaste lasten zijn per maand, trek die van je inkomsten af en deel wat er overblijft door 5 (sommige maanden hebben 5 weken en minimal 4,5, en hebben ze er 4 dan hou je nog wat extra over.
Maar je vroeg hoe je standvastig kunt blijven:
Ga sparen op een aparte rekening waar je niet aankomt
beloof jezelf iets leuks van het geld dat je na een jaar echt overhebt
en een ijsje van 1 euro op een bankje in het park is ook lekker en scheelt toch al gauw een euro of 5 met het terras
en, als het financieel kan, ontzeg je niet alles, niet iedere dag terras, maar een keer in de week ofzo
11 jaar geleden
Er zijn een paar praktische tips voor degenen bij wie het geld lijkt weg te stromen als water.

Het meest eenvoudige en effectieve is om weer terug te gaan naar contant geld. De pinpas en creditcard dus in het laadje en gewoon op bepaalde momenten vooraf vastgestelde hoeveelheden geld uit de muur halen. Het systeem werkt het beste als je het boodschappengeld scheidt van het geld voor de leuke dingen in het leven. De hoeveelheid geld die je wekelijks of maandelijks opneemt hangt uiteraard af van je vaste lasten.

Het grote voordeel van deze manier van leven is dat je letterlijk kan zien hoeveel geld je nog hebt voor de rest van de maand. En dat je je goed realiseert wat je uitgeeft als je in een winkel staat en je een net iets te duur truitje koopt.

Als het niet alleen de hoeveelheid geld die je uitgeeft is, maar ook onduidelijkheid aan de zaken waaraan je het uitgeeft, dan wil het nog weleens helpen om één of twee categorieën apart te houden. Als je gek bent op schoenen en je wilt ook weleens uitgaan, dan kan je voor die twee apart een budget bijhouden. Dit kan heel fysiek met envelopjes of met gescheiden afdelingen in je portemonnee.

Zo merk je het gelijk als je net iets teveel last hebt van je schoenenverslaving: je weet dan dat dat paar het laatste is zonder je geld voor uitgaan of leuke dingen al uitgegeven is. Maar het werkt ook goed als je in de zomermaanden iets vaker uitgaat, waardoor je geld uit de envelop voor schoenen moet halen. Op dat moment sta je dus voor de keuze om dit wel of niet te doen, maar je weet wat je opgeeft.

Het zijn voornamelijk trucs om jezelf bewust te maken van wat je uitgeeft.

Eén ding is zeker: de pinpas is een gevaar!