Renteberekening per jaar ABN AMRO?

Ik heb vorig jaar een spaarrekening afgesloten bij de ABN AMRO, daar werd me verteld dat het per jaar berekend werd. Dit heb ik opgevat als dat wat er bij de jaarwisseling opstaat dat het daar over berekend wordt (2.5%).

Laatst had ik het er over met iemand en die zei dat het waarschijnlijk per dag berekend werd en dan het gemiddelde per jaar.

Hoe zit dit nou?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sparen
1.5K

Het beste antwoord

Dat is afhankelijk van het type spaarrekening dat je hebt afgesloten. Op onderstaande bron kun je vinden hoe voor een groot deel van de abn spaarrekeningen rente wordt berekend.

Voor de basis jaarrente wordt inderdaad gerekend met het bedrag dat daadwerkelijk per dag aan rente binnenkomt. Oftewel, op 1 januari wordt een bedrag aan rente gerekend, op 2 januari enz. Alleen gebeurd dit pas achteraf, zodat je geen rente over rente krijgt en indien de rente gedurende het jaar omlaag gaat minder rente. (Omhoog gaan doet rente zelden, tenzij je van spaarrekening overstapt.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle antwoorden waren zeer nuttig maar dit antwoord was net wat handiger door de link naar de abn website. Daarom heb ik iedereen een + gegeven en dit antwoord gekozen als beste. Dankjewel iedereen!

Andere antwoorden (3)

Hoe dit precies werkt (dag, uur, minuut) weet ik niet, maar ik vermoed zelfs seconde. Er kan een vrij eenvoudig rekenprogramma achter zitten.

Het is in ieder geval NIET zo dat je 2,5% rente krijgt over het bedrag dat op 31 dec op de rekening staat. Dit zou namelijk niet kloppen, want ze hebben mogelijk maar 10 maanden over dat geld "beschikking" gehad.

Stel je hebt €1000 euro er 10 maande op staan en 2 maanden €2000. Dan is je rente:
2,5/12=0,2083 procent per maand.

Je krijgt over €1000,- dus 2,083 procent rente, dit is:
€20,83

Over €2000,- krijg je 0,4166% rente, dit is :
€8,33

Je krijgt dan in totaal:
20,83+8,33=€29,16

Toegevoegd na 6 minuten:
Na wat zoekwerk geeft mijn bron aan dat het per dag gaat. Aan het eind van de dag wordt dus berekend:
Bedrag op rekening x (rente/365) = rente

bv.

€1000 x (0,025/365)=€1000 x 0,00685 = 6,85 cent per dag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje, ik vermoed dat dit mijn vraag wel beantwoord heeft eigenlijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog wat info toegevoegd. Er zijn echter banken die rekenen met 360 dagen.
"Per jaar berekend" kan verschillende betekenissen hebben en is daardoor verwarrend.
- Eens per jaar wordt de rente bijgeboekt bij voorbeeld omstreeks de jaarwisseling, dus niet per kwartaal of maand.
- Als het een spaarrekening met direct opvraagbaar tegoed is, dan zal de rente variabel zijn. Het percentage van 2,5 hoeft dus niet het hele jaart te gelden.

Waarschijnlijk wordt de rente per dag berekend met het percentage dat dan geldt.
Vervolgens wordt de aldus berekende rente dus 1x per jaar op je rekening vergoed.
Bij de opening van de rekening heb je als het goed is op papier de voorwaarden van die rekening gekregen.
Daarin staat ook de wijze van renteberekening en op welke datum het wordt bijgeboekt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als de rekening in 2010 is geopend dan heb je doorgaans al rente ontvangen. Dat kunje dus zelf nagaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga er maar vanuit dat er sprake is van dagelijkse renteberekening. Dat is tenminste gebruik bij banken tegenwoordig.

Tot midden jaren 80 van de vorige eeuw bestond er nog de halfmaandelijkse renteberekening. Dat hield in dat een bedrag dat je bijvoorbeeld op 5 december op je spaarrekening stortte, pas op 16 december rentedragend werd.

Wat ABN/AMRO waarschijnlijk bedoelt, is dat de verdiende rente eenmaal per jaar wordt bijgeschreven en dus ook rentedragend wordt.